Bijna de helft van de ict’ers is het eens met de stelling ‘Ict-dienstverleners proberen je meer te verkopen dat je nodig hebt.’ Dat blijkt uit een onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van ict-vakblad Computable.
46 procent van de ict’ers is het eens of helemaal eens met de stelling ‘Ict-dienstverleners proberen je meer te verkopen dat je nodig hebt.’ Zestien procent is het oneens en twee procent zelfs ‘helemaal oneens’. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS Nipo is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict’ers. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de Computable ICT Services Guide 2009.
Vorig jaar is deze vraag ook voorgelegd aan de respondenten die deelnamen aan het onderzoek. 44 procent van de ict’ers was het toen eens (38 procent) of helemaal (zes procent) eens met de stelling dat ‘ict-dienstverleners je meer proberen te verkopen dat je nodig hebt.’ 35 procent van de respondenten stond neutraal tegenover deze stelling, terwijl slechts 21 procent het er expliciet mee oneens was.
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de Computable ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder meer per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.