Dat veel ondernemers het zwaar hebben sinds het uitbreken van de coronacrisis staat buiten kijf. Maar het virus biedt ook kansen. Bijvoorbeeld op het gebied van online marketing. Zo leverde een korte zoeksessie in Google Trends binnen 10 minuten twee kansen op.
Kans voor kappers
Kappers zitten sinds ze zijn opgesloten met hun handen in het haar. Op de verkoop van wat verfpakketjes na, staat de kassa vrijwel stil. Erg frustrerend, maar er liggen ook kansen. Vlak na de invoering van de intelligente lockdown, is bijvoorbeeld het aantal zoekopdrachten op de zoekterm ‘haar knippen’ explosief gestegen.
Dit biedt dus kansen om bijvoorbeeld een online videocursus op te nemen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe iemand zelf zijn haar kan knippen. En in tegenstelling tot een fysieke kapperssalon, kun je met een online cursus heel Nederland bedienen.
Kans voor webshops
Nadat het kabinet maatregelen had ingevoerd om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, gingen mensen massaal boodschappen hamsteren. Naast de run op wc papier, stegen de zoekvolumes op het bakken van brood ook enorm.
Blijkbaar wilden mensen in staat zijn om hun eigen brood te kunnen bakken indien er een totale lockdown zou worden ingevoerd. Maar zelfs nu een totale lockdown onwaarschijnlijk is blijven zoektermen rondom brood bakken opvallend populair in Google.
Webshops kunnen hierop inspelen met content waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe iemand zelf een brood kan bakken. Verwijs daarbij naar broodmachines en andere keukenbenodigdheden in de webshop en geheid dat de verkoop stijgt.
Kansen na de crisis
De verwachting is dat er na de coronacrisis een stijging komt in het aantal echtscheidingen en het aantal baby’s dat geboren wordt. Het AD publiceerde hier eind maart al over. Maar de kansen zijn natuurlijk nog veel talrijker. Aan ondernemers de taak om ze te zien. Gratis tools van Google, zoals Google Trends, kunnen hierbij helpen.