Werknemers voor een langere tijd in dienst houden blijkt voor vele bedrijven nog lastig. Door een breed spectrum aan baanmogelijkheden zijn werknemers kritischer over hun werkplek. Ze tekenen voor een kort contract of doen freelancewerk en blijven alleen als de baan voldoet aan hun eisen. Vanwege deze ontwikkelingen zetten bedrijven nu grootst in op onboardingsprogramma’s.
Onboarding betekent letterlijk ‘aanpassing’, in de termen van het bedrijfsleven zit de definitie wat moeilijker in elkaar. Om te zorgen dat je een goede werknemer in het bedrijf houdt is het belangrijk dat ze de in’s en out van hun werk kennen en daarnaast zorgen dat de sfeer van het bedrijf goed bij ze aansluit. Dit proces is het onboardingsprogramma. Volgens dr. Tayla Bauer, expert op gebied van onboarding, is het essentieel dat het programma voldoet aan de vier C’s: Compliance (naleving van de regels), Clarifaction (bewust zijn van de verantwoordelijkheden), Culture (verstrekking van de informele en formele normen organisatie) en Connection (de band met het team). Meerdere onboardingspecialisten zijn het erover eens dat het inwerkprogramma minimaal drie maanden hoort te duren voor het gewenste effect. Er is immers genoeg tijd nog voor de werknemer om de bedrijfscultuur en regels te leren kennen, kennis en ervaring op te doen, zich gewaardeerd te voelen en zich te kunnen voorbereiden op de verantwoordelijkheden die ze te wachten staan.
Het inwerkprogramma bestaat uit verschillende fasen. Het begint al voordat de werknemer aan de slag gaat, goede voorbereiding is een vereiste. Het doorsturen van een weekplanning, het regelen van meetings met belangrijke personen binnen het bedrijf en voorbeelden toevoegen van juridische contracten in de mail. Daarnaast dient de werkplek van de werknemer voorbereid te worden zodat de eerste werkdag goed van start kan gaan. De aanpak van de eerste werkdag is essentieel, uit succesvolle onboardingsprogramma’s blijkt dat verschillende aspecten werken: een algemene aankondiging op de desbetreffende afdeling, het organiseren van een rondleiding, werken met een weekschema en het toewijzen van een mentor.
De week die daarop volgt staat in het teken van eerst goed inwerken, zoals trainingen verzorgen en de regels doornemen. Ook is het erg belangrijk om ze een welkom gevoel te geven in het team. De weken daarna staan meer in het teken van onafhankelijkheid. Geef ze het gevoel dat ze een onderdeel van het team zijn en echt kunnen bijdragen. Stel doelen voor de werknemer om ze zo een toekomstperspectief te bieden, dit zorgt voor extra drive en motivatie. Organiseer dan na zo’n negentig dagen een functioneringsgesprek om de werknemer op de hoogte te brengen over hoe hij of zij presteert. Door deze aanpak van inwerken worden de werknemers op elk front van het werkveld klaargestoomd: ze worden een onderdeel van het team, werken naar doelen toe en leren de in’s en out van het bedrijf. Dit is bewijsbaar een goede manier van inwerken en essentieel om werknemers op lange termijn in het bedrijf te houden. Als dit op een grotere schaal gebeurt, zal het team volwaardige werknemers aanzienlijk toenemen.