Modeketen Forever 21 heeft softwarepakket Retail Merchandise Planning en Optimization geïmplementeerd. Door de invoering van die bedrijfssoftware moet de modeketen sneller kunnen anticiperen op veranderingen in de behoefte van klanten. Bevoorrading en inkoop-processen worden gestandaardiseerd en gebaseerd op data-analyses.
De implementatie die in mei 2014 van start ging, nam ruim negen maanden in beslag. Oracle-partner Veltio voerde de implementatie uit. ‘Naast de invoering van de software omvatte deze ook data-opschoning, het testen van het ontwerp en het creëren van een draagvlak’, meldt Oracle. Van de overeenkomst zijn geen financiële details bekendgemaakt.
Forever 21 is naar eigen zeggen de vijfde grootste winkelketen in de Verenigde Staten en verwacht de komende drie jaar ruim 600 nieuwe winkels te openen. Om die ambitie te halen moesten de processen binnen de winkelketen worden gestroomlijnd. Oracle licht toe: ‘Met het systeem is te voorspellen wanneer er vraag is naar specifieke items en in welke kleur, stijl en hoeveelheden. Dat gebeurt op alle websites en grijpt in op de processen bij zowel de eigen bedrijfsorganisatie, franchisers, joint-venture-vestigingen en de winkellocaties in 43 landen.’
Data
Met het retail-pakket moet de modeketen beslissingsprocessen vergaand automatiseren zodat op basis van data een optimaal assortiment ontstaat van maten, prijzen, stoffen en andere variabelen. Dat moet leiden tot meer omzet en efficiëntere processen.
Oracle: ‘De retail-oplossing stelt Forever 21 in staat planningsbeslissingen te verbeteren op basis van bottom-up data uit zijn businessunits. Daarbij houdt de oplossing rekening met het tempo waarin stijlen veranderen, het aantal SKU’s (Stock Keeping Units), seizoensinvloeden en de vraag naar bijvoorbeeld bepaalde maten. Ook de informatie over productiekosten en -opbrengsten per vestiging of divisie is beschikbaar.’