Mirakl, wereldwijd marktleider op het gebied van marktplaats diensten, heeft vandaag bekend gemaakt dat het internationale warenhuis vidaXL, dat producten voor in en om huis verkoopt in 29 landen in Europa, Australië en de Verenigde Staten, het Mirakl B2C Marketplace Platform heeft gekozen om mee te werken. Hiermee ondersteunt het bedrijf de groei van het aangeboden assortiment, de stroomlijning van de processen en wordt de uitbreiding naar nieuwe gebieden versneld. De vidaXL marktplaats is eerder dit jaar live gegaan. Geïnteresseerde klanten kunnen zich daar inmiddels voor inschrijven.
Sinds de oprichting 10 jaar geleden heeft het unieke assortiment voor prijsbewuste consumenten van vidaXL gezorgd voor een omzetgroei naar 178 miljoen euro, met een consistente groei met dubbele cijfers tot wel 50%. Door sterke merken van interieuraccessoires te combineren met producten van hoge kwaliteit van het eigen vidaXL merk, heeft de vidaXL website inmiddels 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Door een marktplaats te openen voor andere aanbieders, kunnen online retailers nu met vidaXL meegroeien.
“Er was geen twijfel over mogelijk dat we ooit een marktplaats nodig zouden hebben – de vraag was alleen wanneer we die sprong wilden wagen,” aldus Kijo Oudshoorn, Chief Commercial Officer bij vidaXL. “Het was altijd al onderdeel van onze strategische planning en maakt het voor ons mogelijk om de forse groei die we vandaag de dag doormaken, door te zetten. We werken hard aan de verbetering van ons eigen merk, maar zorgen er ook voor dat klanten bij ons terechtkunnen voor de merken die ze kennen en waar ze van houden en voor accessoires in onze huidige productcategorieën. Het marktplaatsmodel zorgt ervoor dat we dit kunnen doen zonder dat daar grote investeringen op het gebied van fabricage, opslag of logistiek voor nodig zijn, omdat de producten direct door onze verkopers worden aangeleverd en verzonden.”
Oorspronkelijk sloeg vidaXL de aangeboden producten zelf op, om deze daarna naar klanten te verzenden. Dankzij het marktplaats model kan het bedrijf zijn internationale bereik en merkaanbod vergroten, in een gestroomlijnd proces met een minimale investering. Daarnaast wordt gekeken naar de huidige interne processen, om de focus te kunnen leggen op de uitbreiding van het productaanbod. De marktplaats heeft al 120 actieve verkopers, die 18.000 nieuwe producten aanbieden, waar er op korte termijn nog 100.000 aan zullen worden toegevoegd.
Oudshoorn: “We krijg van zowel leveranciers als klanten een geweldige respons op de marktplaats. We kunnen snel opschalen naar andere landen en klanten trending producten in nieuwe productgroepen als mode, elektronica en professionele gereedschappen aanbieden.”
“Mirakl was voor ons duidelijk marktleider op dit gebied, en dat blijkt de juiste keuze te zijn geweest. Ze zijn expert op het gebied van de online martkplaats, maar niet alleen op het gebied van technische integratie. We hebben ontzettend prettig met het team samengewerkt. Ze hielpen ons een bedrijfsmodel vast te stellen en hielpen bij het opstellen van een deelname reglement en andere processen om de werking van de marktplaats zo soepel mogelijk te laten verlopen. We geloven niet dat een andere marktplaats aanbieder ons dezelfde service op dit niveau had kunnen bieden.”
Het Mirakl Marktplaats Platform biedt een veilige online omgeving voor online transacties tussen kopers en verkopers van goederen en diensten. Zowel B2B als B2C klanten kunnen hun productaanbod drastisch vergroten, eenvoudig uitbreiden en een winstgevend nieuw verkoopkanaal toevoegen. Bedrijven kunnen een marktplaats gebruiken om hun concurrentiepositie te behouden, marges te verhogen en risicoloos nieuwe producten en productgroepen uit te proberen. Dit leidt uiteindelijk tot tevreden klanten en vervolgaankopen.
Eric Chemouny, Senior Vice President EMEA bij Mirakl, voegt daaraan toe: “Door heel Europa zorgen marktplaatsen ervoor dat online retailers zich kunnen richten op de groei van hun bedrijven en merken. Het aanschaffen van marktplaatstechnologie en de bijbehorende technische integratie zijn slechts onderdeel van een implementatieproces. Voor een partner kiezen die retail begrijpt en die met je samenwerkt om je bedrijf te begrijpen, is de stap naar succes. Mirakl heeft al talloze malen laten zien over die kennis en expertise te beschikken. Het is fantastisch om vidaXL live te zien gaan op het Mirakl Marktplaats Platform.”