Onder de naam E-business Teradata Active Data Warehouse heeft NCR een databaseomgeving gecreëerd die volgens het concern geheel is aangepast aan het gebruik voor elektronische handel.
Dit blijkt volgens het bedrijf vooral uit het feit dat de programmatuur in staat is om in zeer korte tijd (seconden tot enkele minuten) grote hoeveelheden data te ordenen en te analyseren.
Om de relaties met klanten goed te kunnen beheren, moeten bedrijven in staat zijn het gedrag van websurfers vast te leggen zoals dit bijvoorbeeld is af te leiden is uit de manier van navigeren over een website. Om een ordening te kunnen maken van de verzamelde data waaruit voorkeuren van klanten of mogelijkheden voor het doen van commercieel interessante aanbiedingen of suggesties blijken, dient de onderliggende database in staat te zijn om in realtime analyses uit te voeren. E-business Teradata Active Data Warehouse is hier volgens NCR toe in staat.
NCR heeft deze datawarehouse-technologie inmiddels geleverd aan een dot.com-bedrijven. Voorbeelden zijn de site voor reisreserveringen Travelocity, Excite@Home’s Matchlogic (online advertenties) en E*Trade alwaar financiële dienstverlening op de individuele maat van de bezoeker wordt toegesneden. Met Excite@Home Matchlogic is tevens een overeenkomst gesloten voor het gezamenlijk ontwikkelen van een complete customer relationship management-aanpak voor deze website.
Oracle heeft volgens een woordvoerder een heel ander idee over het succes van NCR (net.nl van 18 april): "Teradata was een pionier, maar dit initiatief is de laatste actie van een stervend bedrijf." Oracle wil zelf geen cijfers naar buiten brengen over de eigen positie in de crm-markt.
Jan Bleij, manager Teradata Solutions Group van NCR-Nederland, vindt de bagatellisering van Oracle niet terecht. "Volgens de gerenommeerde onderzoeksbureaus Forrester en IDC bekleedt NCR een leidende positie op het gebied van datawarehousing", pareert hij. Bleij wijst erop dat Excite@home’s Matchlogic juist is overgestapt van een Oracle datawarehouse naar Teradata, vanwege de snelheid en schaalbaarheid van NCR’s product.