Novell maakt vandaag in een winstwaarschuwing bekend dat de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar veel lager uitvalt dan verwacht. Het bedrijf denkt iets meer dan driehonderd miljoen dollar om te zetten, hetgeen neerkomt op acht dollarcent per aandeel.
Bij deze omzet is de 35 miljoen aan licenties opgeteld die Novell tegemoet kan zien van Caldera Systems. Na bekendmaking van de prognoses is het aandeel meteen gedaald van 17,56 dollar naar 12,81 dollar.
Novell ziet de verkoop van zijn directorybeheersystemen via dealers terugvallen. Het bedrijf schrijft dit toe aan de tegenvallende afname van Windows 2000 en de agressieve opkomst van het ‘open source’-besturingssysteem Linux, dat steeds meer plaats verovert op de markt voor besturingssystemen. Ook bleven grote klanten weg, voornamelijk door een slechte marketingstrategie. Daarnaast kiest de markt steeds meer voor asp-oplossingen (applicatie service provider), waarbij applicaties via centrale hosting ter beschikking gesteld worden aan klanten. Novell heeft nauwelijks aansluiting op deze sterk opkomende markt.
Intern zegt het bedrijf de marketing van het nieuwe product Edirectories nog niet op orde te hebben. Chief financial officer Novell Dennis Raney: "We verhogen de verkoop- en marketing-inspanningen van onze nieuwe Net-services. We moeten ons beter richten op deze nieuwe richting door het nieuwe product meer te verkopen, bestaande en nieuwe verkoopkanalen beter te bedienen, en ons marktbewustzijn te vergroten." De eerste stap is afgelopen zondag al gezet, toen Ron Heinz, wereldwijd marketing manager Novell, vervangen is door Nicholas Tiliacos, afkomstig van Lucent Technologies.