Red Herring Communications gaat zijn succesvolle en lucratieve magazine over de Internet-economie verder uitbouwen. Gisteren maakte het bedrijf de overname bekend van Stockmaster, een website waar beleggers aandelen kunnen analyseren. Details van de overname, die verloopt via een aandelenruil, zijn verder niet bekend gemaakt.
Red Herring zit op dit moment in de lift, met een verdubbeling van de betaalde abonnementen op het online magazine van 130 duizend tot 250 duizend binnen een jaar. Omdat het blad volop profiteert van de Internet-advertenties, verwacht Red Herring dit jaar met honderd miljoen dollar drie keer zoveel winst te maken als vorig jaar.
Wel ligt de concurrentie op de loer. Magazines als The Industry Standard en Upside Today draaien eveneens goed. Om die concurrentie voor te blijven, wil Red Herring extra faciliteiten (blijven) bieden, zoals het gebruik van Stockmaster.
Red Herring heeft op het gratis deel van de website momenteel zo’n 750 duizend bezoekers per maand, terwijl Stockmaster er 1,5 miljoen krijgt. Het gezaghebbende onderzoeksbureau Nielsen rekent Stockmaster tot de snelste groeiers op Internet. De overname zal het aantal bezoeken aan de website van Red Herring verdrievoudigen, schat topman Alden. Dat maakt het bedrijf weer aantrekkelijker voor adverteerders.
Alden zei gisteren dat Red Herring marktleider wil worden.Dit betekent dat er meer overnames in het verschiet liggen. Met meer dan dertig miljoen dollar in kas van Broadview Capital Partners en ZDNet is dat volgens hem ook geen probleem.