Met nieuwkomers als Amazon en eBay als uitzondering, zal de meerderheid van e-handelstoepassingen toch gebaseerd zijn op bestaande applicaties. Dit voorspelt Netmanage, bekend als leverancier van programmatuur voor het verbinden van PC’s met host-computers.
Het bedrijf, opgericht in 1990, is sinds de koop van Wall Data en Simware vorig jaar met een aantal nieuwe producten druk bezig om een naam op te bouwen op het gebied van elektronische handel.
Netmanage telt achthonderd personeelsleden. Vorig jaar had het een omzet van 79,2 miljoen dollar, tegen 71,7 miljoen dollar het jaar daarvoor. Het verlies bedroeg vorig jaar 27,5 miljoen dollar, tegen iets minder dan tien miljoen dollar vorig jaar. Het grotere verlies vorig jaar had verband met de koop van Wall Data en Simware.
De software-producten van de onderneming, met namen als Onweb Host Publisher en Onweb Integrator, helemaal gericht op Internet geven bestaande applicaties van bedrijven een nieuwe toepassing door middel van Internet. Het feit dat de producten van Netmanage niet gericht zijn op vervanging maar op hergebruik van bestaande applicaties drukt de prijs en de implementatietijd van de software. Het bedrijf bouwt en implementeert zijn systemen in enkele weken voor vijftig- tot honderdduizend dollar, een prijs waar ook kleinere bedrijven mee uit de voeten kunnen.
Het Onweb Host Publisher-systeem van Netmanage moet interne applicaties ontsluiten voor buitenstaanders. Veel reisbureaus maakten voorheen gebruik van een callcenter voor het boeken van een hotelkamer of een vliegreis in een centraal beheerde database. Het systeem van Netmanage ‘publiceert’ de applicatie via Internet, waardoor ook medewerkers van een reisbureau via een webbrowser rechtstreeks in de centrale database kunnen boeken. De kosten van een duur callcenter zijn hiermee uit te sparen.
Het product Onweb Integrator gaat een stap verder en maakt de informatiebronnen van meerdere applicaties toegankelijk in één browserscherm. Voor Mercedes Benz in België koppelde Netmanage de databases van het bestaande mainfraime-systeem in Stuttgart, dat gebruikt wordt bij de productie van nieuwe auto’s, aan de informatiebronnen van het client/server-systeem, dat de dealers gebruiken voor het registreren van hun wagenpark. Nu kan de Mercedes-dealer via één browserscherm kijken of de gewenste auto bij een dealer op te vragen is. Als dat niet het geval is kan de dealer een productieslot voor de auto reserveren en daarmee de klant heel nauwkeurig aangeven wanneer de auto leverbaar is.
Netmanage had drie maanden de tijd nodig om dit nieuwe systeem in de lucht te krijgen. Het bedrijf gebruikt een scripting-tool om te achterhalen welke informatie volgens welke regels in welke bronnen terecht moet komen. Op deze manier kan Netmanage in korte tijd systemen aan elkaar knopen en nieuwe functionaliteit genereren voor een betaalbare prijs.