Novell wil de markt op een nieuwe manier bewerken. Het bedrijf hoopt daarmee uit de verliezen te komen. De Onenet-strategie die het bedrijf in maart presenteerde, moet een forse impuls krijgen door het aangaan van allianties met bedrijven die de Novell-producten verkopen. Binnen dertig dagen moet het zo ver zijn.
Coo Stewart Nelson verwacht dat de nieuwe strategie de omzet van het bedrijf opkrikt. De relaties die Novell wil aangaan, moeten verder investeerders gunstig stemmen, en zo de waarde van het bedrijf opkrikken. Op termijn moet de marktkapitalisatie van het bedrijf, momenteel een kleine drie miljard dollar, terug omhoog. Bij de presentatie van Onenet had Novell nog een kapitalisatie van ruim tien miljard dollar.
Novell heeft volgens Nelson veel last van Windows 2000. Wederverkopers van Novell besteden wat hem betreft te veel aandacht aan het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. Nelson verwacht hierin verandering te brengen door distributeurs en wederverkopers nauwer aan het bedrijf te binden. Novell steekt volgens hem ‘een aanzienlijk bedrag’ in een programma, dat onder meer training van verkopers omvat. Verdere details wil hij nog niet onthullen.
Aan de strategie van Novell om zich te profileren als een ‘oplossingsbedrijf’, veranderen de nieuwe plannen niets. Ook de recente reorganisatie in vier bedrijfseenheden blijkt intact.