Ondernemingen die zich presenteren als hulp voor integratie van elektronische handel binnen bedrijven maken hun beloften niet waar. Onderzoeksbureau Forrester zegt dat geen van de veertig onderzochte integratoren een totaaloplossing biedt.
Ondernemingen in de Verenigde Staten geven dit jaar naar schatting 20 miljard dollar uit aan consultants die moeten helpen e-commercie binnen bestaande bedrijfsprocessen te integreren. Voor Forrester aanleiding eens te onderzoeken welke kwaliteit de zogenoemde eCommerce integrators (eCIs) wel bezitten. De onderzoekers begonnen met een lijst van 152 integratoren, maar beperkten zich tot de veertig belangrijkste.
Deze zijn beoordeeld op strategie, marketing, ontwerp, technologie en bedrijfspraktijk. Integratoren konden maximaal 50 punten scoren op een lijst. Geen enkele haalde de top. De Amerikaanse top 6 is:
Sapient (35 punten)
Digitas (23)
Andersen Consulting (31)
IBM Global Services (31)
KPMG Consulting (31)
Scient (31)
Opvallend is dat Ernst & Young, dat zich veelvuldig in radioreclame afficheert als e-commercie deskundig niet in het rijtje voorkomt.
"We hebben weinig bewijs gevonden voor de claims die eCIs neerleggen", zegt onderzoeker Paul Sonderegger. "Controle op de sites die zij als referentie opgeven, laat zien dat fundamentele uitgangspunten voor ontwerp nog moeten doordringen in deze organisaties. En slechts weinige blijken in staat zaken te leveren die echt een concurrentievoordeel opleveren." Hij voegt eraan toe dat de integratoren niet als enige daaraan schuld hebben. Ook de opdrachtgevers moeten bij zichzelf te rade gaan. Als zij onduidelijke doelstellingen meegeven, dan kan niemand er goed mee aan de slag.
Meer informatie:http://www.forrester.com.