Inkomsten uit e-handelsactiviteiten zullen voor eind dit jaar wereldwijd stijgen tot 132 miljard dollar – ruim twee keer zoveel als de 58 miljard in 1999.
Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Activemedia Research. De groei is gebaseerd op het gegeven dat er drie keer zoveel online bedrijven bestaan als het jaar daarvoor. Naar schatting bestonden er in juni 2000 550 duizend online bedrijven van enige betekenis met een gemiddelde winstgroei van 130 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Hoewel de meeste nieuwe websites zijn gestationeerd in de Verenigde Staten, zijn er daar minder bijgekomen dan voorgaand jaren. In Europa en Azië daarentegen schieten ze als paddestoelen uit de grond. Volgens het rapport varieert de opzet van online bedrijven over heel de wereld. Terwijl Noord-Amerika en Azië zich grotendeels toeleggen op e-handel richt de Europese markt zich voornamelijk op het marketing-aspect.
Bovendien wordt Internet meer en meer een commerciële transactie-marktplaats, zo beweren de analisten van Activemedia. Bijna tweederde van de nieuwe websites zijn ontworpen om productorders en -diensten te accepteren. Websites bieden tegenwoordig ook meer advertenties en links aan dan voorheen.