Findwhat.com, leverancier van een prestatiegerichte zoekmachine voor Internet, wil dat de markt via zelfregulering misbruik van zo’n zoekmachine aanpakt.
Het Amerikaanse bedrijf heeft daarvoor een open brief gestuurd aan de Internet-industrie met hierin het voorstel om samen een serie standaarden te ontwikkelen voor prestatiegerichte zoekmachines. Aanleiding was de ontdekking dat één van Findwhats concurrenten, Goto.com-dochter Searchfindings, meer dan zesduizend sleutelwoorden van Findwhat heeft aangeschaft om de gebruikers van de zoekmachine naar andere, irrelevante webpagina’s te leiden. Ook zou Searchfindings onwelvoeglijke en misleidende zinnen hebben gelinkt aan op zich normale zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld ‘computer’.
Aangezien voor de prestatiegerichte zoekmachine eenpay-for-performance-overeenkomst geldt, ondervindt Findwhat direct financieel nadeel van dergelijke grappen. De roep om zelfregulering is dan ook niet uit altruïsme ontstaan. Behalve de open brief heeft Findwhat ook andere acties ondernomen om de kwaliteit van zijn zoekresultaten beter te garanderen. Het heeft daarvoor een speciaal algoritme ontwikkeld.