De aanbieders van e-handelssites in de VS zijn niet in staat naar behoren te leveren en slechts enkele van hen zijn thuis in meer dan één expertise.
Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse bureau Forrester Research. Dit jaar zullen Amerikaanse bedrijven voor zo’n twintig miljard dollar uitbesteden aan ondernemingen die voor hen een e-handelssite moeten bouwen. Maar dezee-commerce integrators (eci’s) – professionele bedrijven die dergelijke sites ontwerpen, bouwen en inzetten – schieten ernstig tekort en leveren niet de kwaliteit die de opdrachtgevers van hen mogen verwachten.
Forrester onderzocht veertig toonaangevende eci’s in de VS. Daarbij werd gekeken naar de bedrijfsstrategie, de marketing, de ontwerpcapaciteiten, de technologie en de bedrijfsvoering. In al die categorieën werden punten toegekend. De maximaal haalbare score was vijftig punten. Slechts zes van de veertig bedrijven scoorden dertig punten of meer. ‘Winnaar’ was Sapient, met een score van 35 punten. De andere vijf waren Digitas, Andersen Consulting, IBM Global Services, Kpmg Consulting en Scient.
Geen enkele eci bleek overigens in staat om een totaalpakket te leveren, waarnaar in de markt echter wél veel vraag is. Ook is er geen enkele aanbieder die constant diensten van hoge kwaliteit weet te leveren over alle vijf de onderzochte categorieën. In alle categorieën was sprake van een andere ‘winnaar’. Slechts een paar eci’s leveren een product en functies die de afnemer werkelijk voordeel opleveren ten opzichte van zijn concurrenten.
Overigens stellen de onderzoekers dat deze tegenvallende resultaten niet alleen aan de eci’s zijn toe te schrijven. Een verzachtende factor is dat veel opdrachtgevers niet goed weten wat ze willen, alleen dat ze het snel willen hebben. Zoiets gaat vrijwel per definitie ten koste van de kwaliteit.