In een poging concurrent Siebel de wind uit de zeilen te nemen biedt Oracle binnenkort gratis crm-diensten via Internet aan.
Maandag kondigt Oracle een nieuwe website aan, Oraclesalesonline genaamd. De diensten die het bedrijf via deze site levert zijn: registratie van klantencontacten, voorspelling van verkoopcijfers en invoer van verkoopschema’s. Met deze gratis diensten hoopt de onderneming een grote groep bedrijven te lokken, die uiteindelijk ook zouden kunnen samenwerken op het gebied van marketing en verkoop. Op dit moment maken 300 bedrijven gebruik van de website.
"Klanten maken van deze diensten gebruik zonder te betalen", aldus Mark Barrenechea, senior vice president bij Oracle in een interview met CBS Marketwatch. Het bedrijf hoopt de investering terug te verdienen door op de site andere software en diensten aan te bieden. Hoewel veel van de aangegeven functies ook deel uitmaken van crm-systemen van andere leveranciers zegt Oracle geen marktaandeel van zijn concurrenten te willen afsnoepen.
"Het is geen aanval", volgens Barrenechea. "Wij willen bedrijven alleen in staat stellen om gezamenlijk via Internet producten te verkopen op eenzelfde manier als de software van grote Internet-marktplaatsen samenwerking mogelijk maakt." Siebel heeft kortgeleden een soortgelijke website opgezet voor handel via Internet onder de naam Sales.com.
Ook geeft de Oracle topman aan dat het crm-onderdeel van zijn bedrijf veel kleiner is dan dat van Siebel. In het laatste financiële kwartaal van Oracle kon de onderneming 113 miljoen dollar op het conto van crm schrijven. Siebel daarentegen heeft een crm-omzet van 387 miljoen dollar, meer dan drie keer zoveel. Oracle verkoopt crm-toepassingen sinds mei vorig jaar. Ook al is het nog maar een relatief klein onderdeel, toch heeft deze activiteit zijn kwartaalomzet met 150 procent weten te vergroten.
De website draait op Oracle’s bestaande serverpark. Analisten voorspellen dat de activiteit snel winstgevend zal zijn, omdat bijna alle kosten al afgeschreven zijn.