Software-leverancier Baan gaat vanaf juni drie nieuwe producten gericht op elektronische handel op de markt brengen. Dat maakte het bedrijf afgelopen week bekend op een conferentie over e-handel in New York.
Baan werd het afgelopen jaar nog slechts in verband gebracht met tegenvallende financiële resultaten en herstructureringen. Met toepassingen gericht op e-handel probeert het Veluwse bedrijf weer een plek op de software-landkaart te verwerven.
"Het is een eenvoudige maar goede start in deze markt. Baan heeft de componenten in huis om op de markt voor e-handel mee te spelen", luidt het commentaar van Hurwitz-analist Steve Bonadio. Het productaanbod draait op Microsofts Site Server-platform en is te koppelen aan Baans bestaande erp-oplossingen. Het bestaat uit Baan E-Sales (waarmee klanten via Internet producten kunnen kopen en de status van hun order kunnen volgen), E-Collaboration (gebruikers kunnen samen via Internet orders en documenten bewerken) en E-Procurement (voor het elektronisch plaatsen van bestellingen).
Hoewel Bonadio de strategie positief waardeert, vraagt hij zich af hoe Baan de nieuwe E-reeks integreert met het grote aantal aangekochte softwarepakketten, zoals Baan Front office.