De nieuwste reorganisatie bij EDS gaat in Nederland veertig banen kosten. Het gaat om management- en overheadposities die niet meer in het nieuwe commerciële model passen. De vakbeweging en de ondernemingsraad zijn inmiddels geïnformeerd over de voorgenomen sanering. EDS Nederland telt circa 1700 werknemers.
EDS kondigde in september een versimpeling van zijn commerciële organisatiestructuur aan. De IT-dienstverlener houdt nog maar vier onderdelen over: High Value Consulting (de IT-adviespraktijk van AT Kearney), E.Solutions (elektronische handel), Business Proces Management (call centers, relatiebeheer) en Information Solutions (uitbestedingsdiensten en systeemontwikkeling). Via deze stroomlijning wil de nieuwe topman Dick Brown de achterstand van EDS inlopen op de gebieden e-handel en ‘business process management’. Daarnaast biedt de nieuwe organisatiestructuur de mogelijkheid om het middenbedrijf beter te benaderen. EDS is van oudsher gericht op grote organisaties, waarbij de nadruk ligt op het binnenhalen van uitbestedingscontracten. Ook in Nederland moet de organisatie zich meer focussen op het bedenken van Internet-oplossingen.