Er wordt nog altijd veel gesproken over vrouwelijke IT’ers. Sinds een paar jaar is de focus op diversiteit groter geworden en daardoor is er meer oog voor dit onderwerp. Maar, hoe je nu precies zorgt dat je meer vrouwelijke IT’ers aantrekt, dat blijft een hekel punt. Waarom is de ene organisatie zoveel beter in het zorgen dat ook de vrouwelijke computerexperts zich er prettig voelen? We kunnen wel een paar manieren bedenken.
1. De vacaturetekst
Betere vacatureteksten schrijven is iets dat enorm kan helpen om meer vrouwen aan te trekken. We moeten hiervoor wat generaliseren, maar dit is wel iets dat we na jarenlang elke week een vrouw uit de tech te interviewen moeten concluderen: vrouwen reageren heel anders op de eisen in een vacature dan een man. Mannen zijn eerder geneigd om bij een paar competenties waar ze niet volledig aan voldoen te denken: komt goed. Vrouwen haken op dat moment af en solliciteren zelfs helemaal niet. Denk er dus al bij het vacature-opstelproces aan wat vrouwen eventueel kan afschrikken.
2. Houd rekening met wie je voor je hebt
Dan is er natuurlijk het gesprek: wederom zijn hier verschillen te bemerken. Mannen kunnen dit gedrag ook vertonen, dus wees je hier ook zeker van bewust bij mannen, maar vrouwen zijn eerder geneigd zich bescheidener op te stellen. Als ze vrouw wat aarzelend klinkt of ze iets wel kan, dan betekent het vaak dat ze het prima kan, maar ze simpelweg denkt dat er een soort niveau van perfectie in die taak behaald moet zijn voordat ze echt kan zeggen: ik own dit. Het is heel natuurlijk om bij aarzeling te denken dat iemand niet geschikt is of niet wil, terwijl dat bij heel veel mensen helemaal niet aan de orde is. Vergeet niet dat het een subjectieve vraag is, of iemand iets goed kan.
3. Zorg voor eerlijke kansen
Je hebt een vrouw aangenomen: top, maar hoe houd je haar? Door eerlijke kansen te bieden. Het klinkt als een inkopper, maar houd in het achterhoofd dat menig vrouw geneigd is om minder snel om iets te vragen dan haar mannelijke counterpart. Het cliché is daarbij salarisverhoging, maar denk bijvoorbeeld ook aan cursussen en scholing. Natuurlijk hoeven niet alle collega’s dezelfde opleidingen te doen, maar dezelfde kansen krijgen om bij te scholen zorgt dat elke medewerker zijn kennis blijft bijspijkeren en alleen maar een grotere asset wordt voor je bedrijf.
4. Verander je bedrijfscultuur
Je hoeft het dna van je bedrijf niet compleet om te gooien, maar veranderingen aanbrengen in de bedrijfscultuur kan helpen bij het aantrekken van vrouwen. Het is immers niet alleen belangrijk om ze aan te trekken: je wil ze ook behouden. Zorg dat er een open cultuur is waarin mensen elkaar op gedrag kunnen aanspreken, zonder dat ze daarbij bang hoeven te zijn gezichtsverlies te leiden. Als mensen niet hoeven te schromen om elkaar aan te spreken op bepaald ongewenst gedrag, dan wordt het al snel een fijnere, veiligere werkplek voor een vrouw.
5. Pas op met je communicatie
Natuurlijk staat het net even beter als de poster van je bedrijf ook vrouwelijke IT’ers laat zien: maar als je er maar één hebt rondlopen op 50 man, dan komt het wat gekunsteld over en zal een nieuwe vrouw waarschijnlijk eerder de benen nemen. Wees eerlijk. Als de helft van je workforce geen vrouwen zijn, zet dan ook niet meer dan de helft vrouwen op je poster. Wees ook niet te gebrand op cijfertjes: als je het quotum dat het moederbedrijf stelt nog niet hebt gehaald, heb geduld. Vrouwen zorgen er vaak vanzelf voor dat er meer vrouwen in het bedrijf komen, omdat hun netwerk nu eenmaal doorgaans meer uit vrouwen bestaat. Zou je dus graag meer vrouwen in je bedrijf hebben, dan weet je waar je moet beginnen: bij de dames die er al zijn.