Beveiligingsspecialist SecureLink is opgericht in 2003 en heeft sinds april 2008 een Nederlandse vestiging. Het bedrijf heeft 65 mensen op de loonlijst.
Waarom heb je twee iMacs op je bureau staan?
Omdat ik het makkelijk vind op twee verschillende schermen te werken. Dan heb ik bijvoorbeeld op de ene een offerte openstaan en kan ik op de ander snel iets op internet opzoeken. Ik ben fan van Apple-producten. Eerst had ik één iMac, maar toen er ergens in het bedrijf eentje over was, ben ik die ook gaan gebruiken.
Wat wilde je vroeger worden?
Moet ik eerlijk zijn? Ik was daar helemaal niet mee bezig. Mijn vrouw heeft een schriftje waarin ze op haar vierde al schreef dat ze verpleegster wilde worden. Ik vind het heel mooi dat ze dat ook geworden is, maar zelf had ik geen idee. Na de mavo kon ik kiezen tussen de mts en de meao. Het leek me niets om op de administratie te werken, dus toen heb ik maar voor de techniek gekozen. Na de mts heb ik de hts gedaan en mijn Nima A gehaald.
Hoe ziet je gemiddelde werkdag eruit?
Ik begin vrij vroeg, meestal om een uur of half acht. Het eerste wat ik doe is mijn mail weglezen. Op maandag heb ik daarna vaak interne afspraken, met marketing, sales en financiën, maar op de andere dagen ben ik zoveel mogelijk extern.
Waarom ben je zo veel buiten de deur?
Mijn motto is: de klant betaalt en de klant bepaalt. We moeten voorkomen dat we te veel met elkaar bezig zijn. In veel grote bedrijven is dat wel het geval. Mensen zitten te vergaderen om het vergaderen en verliezen de klant uit het oog.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Ik ga graag een stuk hardlopen. Het werk vraagt veel tijd en energie en tijdens het hardlopen krijg ik die energie weer terug. Ik lees trouwens ook veel vakliteratuur en bestel vaak Amerikaanse managementboeken waar ik ideeën door opdoe.
Wat is het grootste probleem van de ict-sector?
De processen zijn nog niet uitgekristalliseerd, de markt is nog niet volwassen. Dat geldt zowel voor de klant als voor de leverancier. De klant heeft vaak niet precies op zijn netvlies wat hij wil en de leverancier vraagt niet door. Die verkoopt gewoon een Citroën als de klant daarom vraagt, terwijl hij misschien meer aan een Mercedes of een Fiat Panda heeft.
Waar let je op als je een sollicitant voor je neus hebt?
We zoeken mensen die van aanpakken weten, mensen die verder kijken dan wat je strikt genomen voor een klant moet doen en graag dingen willen oplossen. Om de Amerikaanse term te gebruiken: een can do-mentaliteit. Door goed door te vragen hoe iemand zijn huidige werk doet, kom ik er meestal wel achter of hij die mentaliteit heeft.
Al je personeel moet ieder jaar een cursus doen. Wat is de laatste cursus die je zelf gevolgd hebt?
Ik ben vorig jaar met een heleboel collega’s naar een theatershow van Ton Planken geweest. Het was eigenlijk een cursus over verkopen, en dan vooral out-of-the-box denken, maar dan heel leuk verpakt.
Jullie zijn in korte tijd fors gegroeid. Wat is je geheim?
We hebben een vijfjarenplan waarin onze focus en de afbakening van ons werkterrein duidelijk vastgelegd zijn en daar houden we ons aan. Natuurlijk zijn we wel flexibel in ons dagelijkse handelen, maar de basiszaken liggen vast.
Wie is je grote voorbeeld?
Het is misschien afgezaagd, maar ik heb heel veel respect voor Steve Jobs. Ik ben al tien jaar Apple-fan en vind het prachtig dat hij zich nog steeds tot in de details met de producten bemoeit.