IBM neemt voor 440 miljoen dollar het Californische DemandTec over, een leverancier van cloudgebaseerde analysesoftware ter ondersteuning van verkoop en marketingafdelingen. DemandTec wordt onderdeel van IBM’s ‘Smarter Commerce’-initiatief.
DemandTec levert online software voor het analyseren van data om koopgedragscenario's van klanten te voorspellen. Zo kunnen de effecten van marketingcampagnes beter worden ingeschat. Vooral retailers en bedrijven die consumenteproducten leveren, gebruiken de software van DemasndTec. Klanten zijn onder andere Best Buy, Petco, Home Depot, Target, Coca Cola, Johnson & Johnson, Radio Shack en Wal-Mart. DemandTec werd in 1999 opgericht en heeft ongeveer 450 klanten. De omzet van DemandTec bedraagt zo'n 82 miljoen dollar.
IBM zal de software van DemandTec gebruiken voor zijn Smarter Commerce-strategie, die begin dit jaar werd opgezet. Volgens IBM is deze ‘slimmere handel'-strategie meer dan alleen maar het verkopen van softwareproducten. De klant moet bij Smarter Commerce-oplossingen in het middelpunt staan van alle processen. Dit leidt tot nieuwe bedrijfsprocessen waarmee bedrijven de inkoop, marketing, verkoop en service van hun producten en diensten beter op elkaar kunnen afstemmen, aldus IBM.
De 350 werknemers van DemandTec worden onderdeel van IBM's Software Group.