De economie verkeert wereldwijd in zwaar weer. Veel bedrijven willen dan vasthouden aan het bekende en nemen een gesloten houding aan. Een crisissituatie hoeft echter niet alleen een bedreiging te zijn, maar kan ook nieuwe mogelijkheden bieden. Het is daarom verstandig om juist nu een open mind te houden en de blik op de markt te verbreden. Kijk eens verder dan de huidige, vertrouwde markten en richt het vizier op nieuwe marktsegmenten. Of probeer bestaande markten en doelgroepen eens op een andere manier en met een andere propositie te benaderen.
Bij veel organisaties bestaat vaak koudwatervrees om breder of anders tegen de markt aan te kijken. Omdat ze zich dan moeten verdiepen in het onbekende, moeten ontdekken wat er leeft en speelt en nieuwe doelgroepen moeten leren kennen.
Die vrees is absoluut niet terecht. Je inleven in een markt is niet zo moeilijk en kan ook heel snel, weet ik uit eigen ervaring. Zelf heb ik de overstap gemaakt van puur op ict gerichte bedrijven naar een onderneming die met een breed scala van producten en technologische oplossingen actief is in uiteenlopende marktsegmenten. Om daarin succesvol te zijn, moet je bijna letterlijk van alle markten thuis zijn en ook kunnen inspelen op de veranderingen die zich in iedere marktsector – vaak in hoog tempo – voltrekken. Vergeet niet dat de ict-wereld vaak verder is dan andere markten (crm, innovatiedrang, snel veranderende technologieën, recurring business modellen, geïntegreerde waardeketens, etc.). Hiervan kun je eenvoudig gebruikmaken. De effecten en de toegevoegde waarde zijn vanaf dag één zichtbaar en daarmee zijn de eerste successen snel te realiseren.
Een voorbeeld is de zorgsector, waarin heel veel ontwikkelingen gaande zijn. Steeds meer (ict-)technologie wordt ingezet om de zorg efficiënter te maken en de toenemende schaarste aan zorgcapaciteit op te vangen. De zo kenmerkende ict-oplossingen zijn hier vrij eenvoudig repliceerbaar, vooropgesteld dat je de tijd en moeite neemt om je goed in te leven in de primaire zorgprocessen die spelen in deze grote, veelbelovende markt.
Zo kunnen in een bestaande markt, waarin de budgetten voortdurend onder druk staan, toch nieuwe kansen en businessmogelijkheden ontstaan. Niet door stil te zitten en te wachten totdat de storm is gaan liggen, maar door de grenzen te verleggen en het blikveld te verbreden naar nieuwe markten en marktsegmenten.
Dirk Olivier, algemeen directeur Isolectra