Netwerkleverancier Cisco vernieuwt zijn Value Incentive Programma (VIP), waarbij resellers geld terugkrijgen als ze veel Cisco oplossingen weten te verkopen. De veertiende editie van VIP, dat vanaf 1 augustus 20009 in werking treedt, is aanzienlijk uitgebreid.
Dit maakte Cisco bekend op de Cisco Partner Summit 2009 in Boston. Het nieuwe VIP programma moet partners aanmoedigen om de nieuwe Cisco oplossingen voor it-architecturen te verkopen. Deze zijn verdeeld in drie categorieën. Ten eerste samenwerkingsoplossingen (‘collaboration’), zoals unified communications, TelePresence en contactcenter. Ten tweede is er de categorie virtualisatie & data center; storage networking, data center en unified computing system (UCS). Volgens Cisco is dit een markt waar twintig miljard dollar valt te halen. De derde categorie is ‘borderless networks’, dat bestaat uit switching, routing, wireless, security en wan optimalisatie.
Verder biedt Cisco de Smart Business Architecture; een extra steuntje in de rug voor partners die actief zijn in de middenmarkt. Dat zijn partners die Cisco oplossingen leveren aan bedrijven van 250 tot en met 1000 werknemers. De Smart Business Architecture biedt partners kennis rond het opzetten van netwerken en ‘best practises’ op het gebied van switching, routing, wireless, unified communications, wide area networking (wan) optimalisatie, security en netwerkbeheer.
Cisco zegt dat sinds de introductie van VIP in 2003 al voor 2,5 miljard dollar aan rebates zijn uitgekeerd. Volgens Cisco is de nieuwe VIP versie 14 een extra opkikker voor Cisco partners. Dit wordt beaamt door Russell Bolan, president van Cisco’s business partner Dimension Data Europe. Hij zegt dat de rebates die Dimension Data van Cisco terugkrijgt, weer opnieuw worden geïnvesteerd in de kennis en verkoop van Cisco oplossingen. Klanten willen volgens Bolan steeds meer hoogwaardige en nieuwe oplossingen voor hun infrastructuur. Bolan zegt dat partners daarbij meer moeten samenwerken om klanten, die wereldwijd actief zijn, te bedienen. "Klanten willen een goede oplossing tegen de beste prijs. Soms moet je dan af en toe toelaten dat een ander partner iets meer marges maakt. Maar je ontwikkelt samen met andere partners ‘best practices’ en als partner verdien je dan altijd een goede marge."
Keith Humphreys, managing conslutant bij EuroLan Research, zegt dat partners op dit moment goede zaken kunnen doen op het gebied van unified communications, samenwerkingsoplossingen en security. "Dat geldt overigens niet alleen met Cisco, maar ook met oplossingen van andere merken, zoals Nortel, Avaya en ShoreTel."