Slechts weinig organisaties maken direct een succes van hun SharePoint implementatie.
Enkel de technologie aanbeiden resulteert vaak tot zeer beperkt gebruik en succes. Kleine aanpassingen in strategie, techniek en sturing kunnen relatief snel tot meer succes zorgen. Dit blijkt uit de SharePointGapIndex van Productivity Partners. Sinds maart dit jaar hebben al meer dan 500 organisaties het verbeterpotentieel van hun SharePoint-gebruik inzichtelijk gemaakt via de gratis scan op www.sharepointgapindex.nl .
Productivity Partners concludeert uit de scan dat SharePoint pas succesvol kan worden toegepast met gedegen kennis van het product en vooral een heldere visie op werk. Het gaat er om dat de implementatie aansluit bij de werkstijl van de medewerkers en functioneel en technisch doordacht is. Daarnaast is een heldere businesscase, regie en projectaanpak noodzakelijk. Om aan deze eisen tegemoet te komen, biedt Productivity Partners allereerst de gratis SharePointGapIndex scan aan, met aansluitend een ‘SharePoint Second Opinion’. Met deze ‘SharePoint Second Opinion’ geeft Productivity Partners binnen twee weken een analyse over de huidige omgeving en wordt een actieplan voor de realisatie van het verbeterpotentieel opgesteld.
Enkele opmerkelijke resultaten van de SharePointGapIndex :
• Praktisch alle respondenten (9 op de 10) beoordelen het huidige SharePoint-gebruik minder dan het verwachte resultaat;
• Kleinere organisaties zijn relatief meer tevreden over SharePoint;
• Bij ruim 7 op de 10 van de respondenten mist een goed strategisch kader hoe SharePoint in te zetten voor het delen van informatie en kennis, samenwerking en communicatie;
• Bijna 3 op de 4 beoordeelt Unified communications, Beveiliging en Identity Management binnen SharePoint als voldoende tot goed.
Top 5 verbeterpotentieel:
1. Ontwikkelen van de "Business case";
2. Optimaliseren van "zoeken en vinden";
3. Definiëren en realiseren van "Productiviteitswinst";
4. Sharepoint-gebruik plaatsen binnen "Strategisch kader";
5. Verhogen van "Betrokkenheid binnen de gebruikersgroep".
Reactie van Microsoft:
"De SharePointGapIndex bewijst wederom het succes van SharePoint. Tevens toont het de praktische uitdaging aan bij implementaties. Alleen al binnen de Nederlandse enterprise markt is meer dan 75% van de organisaties bezig met SharePoint projecten. We zien dat veel organisaties spelenderwijze starten. Deze laagdrempeligheid leidt tot hoge gebruikers acceptatie. Echter, een gedegen visie, strategie en aanpak leidt vaak tot een nog effectiever gebruik van SharePoint als platform voor samenwerken. Dit is wat Productivity Partners met de SharePointGapIndex inzichtelijk maakt." aldus Roemer Visser, Marketing Manager SharePoint van Microsoft Nederland.