Getronics heeft geprobeerd de reorganisatie van het bedrijf zo integer en persoonlijk mogelijk uit te voeren. Dat zegt een woordvoerster van het bedrijf. ‘Een reorganisatie is nooit goed nieuws. Ik begrijp dat er kritiek is op het feit dat we mensen telefonisch hebben laten weten dat ze boventallig zijn, maar we dachten dat dit de juiste methode was. Ik zou niet weten hoe we anders ruim negenduizend Nederlandse werknemers op zo’n korte termijn hadden moeten informeren.’
Sinds Getronics vorige week zevenhonderd Nederlandse personeelsleden boventallig verklaarde, ligt het bedrijf onder vuur van vakbonden, eigen personeel en buitenstaanders. Op eerdere artikelen op Computable.nl kwamen tientallen reacties binnen. De dienstverlener wordt onder meer onfatsoenlijk en asociaal genoemd. ‘Menselijkheid is bij Getronics ver te zoeken’, schrijft bijvoorbeeld een medewerker van het bedrijf die zijn baan behield.
Getronics wil niet reageren op individuele reacties van personeelsleden, en zeker niet van buitenstaanders. Het schrappen van 10 procent van het personeelsbestand was noodzakelijk om de winstgevendheidsdoelstellingen van het bedrijf te halen, zegt woordvoerster Gabry de Kovel. Uit een persbericht dat moederbedrijf KPN in maart uitgaf, bleek een van de doelstellingen een besparing van zestig miljoen euro op jaarbasis op de personeelskosten te zijn.
‘Personeel ontslaan is misschien wel de meest impopulaire maatregel die je kunt nemen als bedrijf. Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat dit nodig was om tot een gezond behoud en groei van het bedrijf te komen. Getronics is overigens groot geworden door het nemen van populaire én impopulaire beslissingen’, aldus De Kovel.
Vraagtekens
Onder andere CNV-bestuurder Nico Passchier zette vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man ontsloeg. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan. In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen"’, aldus de vakbondsbestuurder eerder in Computable.
De dienstverlener startte donderdag 12 juni met zijn ontslagronde. Zevenhonderd Nederlandse werknemers werden boventallig verklaard. Daarnaast raken, zoals in maart al werd aangekondigd, 250 buitenlandse collega’s en 450 externe krachten hun baan bij de dienstverlener kwijt.