Netwerken is meer dan borrelen of het strooien met visitekaartjes. Door strategisch te netwerken bouw je doelgericht relaties op en onderhoud je deze. Dit is onder andere van belang om nieuwe klanten of markten te vinden of het bevorderen van kennisdeling. Hoe je dit goed aanpakt, leerden de aanwezige vrouwen gisteravond bij Sun Microsystems tijdens de kwartaalbijeenkomst van Women in IT. Netwerkcoach Daphne Medik van DMM Communication geeft tips.
Stel jezelf een doel voordat je naar een bijeenkomst gaat. Wat wil je bereiken, ideeën en inspiratie opdoen of nieuwe opdrachten of medewerkers vinden? Ook om op de hoogte te blijven van trends is netwerken geschikt.
Weet wat je wilt
Stel jezelf een doel voordat je naar een bijeenkomst gaat. Wat wil je bereiken, ideeën en inspiratie opdoen of nieuwe opdrachten of medewerkers vinden? Ook om op de hoogte te blijven van trends is netwerken geschikt.
Zorg voor een effectieve elevatorpitch
Weet hoe je jezelf kort en bondig presenteert en je gesprekspartner nieuwsgierig maakt zonder alleen je functiebenaming te noemen. Zeker in de ict-sector blijft dat vaak erg vaag en is de invulling van ict-functies binnen iedere organisatie anders. Geef in je pitch bovendien aan wat jouw toegevoegde waarde is voor de ander.
Netwerken begint met geven
Deel uit jezelf informatie wanneer je tijdens een netwerkevenement met iemand in gesprek komt. Netwerken begint met geven, de rest komt vanzelf. Probeer niet direct iets te verkopen en gelijk iets terug te verwachten van de ander. Toon interesse in je gesprekspartner. Luisteren is belangrijker dan praten, wees gericht op de ander. Neem een uitnodigende, open houding aan en ontspan. Bedenk wat je kunt doen om de ander te helpen.
Kom uit je comfort zone
Probeer actief nieuwe mensen te ontmoeten. Bijvoorbeeld door naar een netwerkbijeenkomst te gaan. Maar het kan ook simpeler. Schuif tijdens de lunch eens niet aan bij je directe collega’s, maar kies een tafel uit waar mensen zitten die je niet of niet goed kent.
Je netwerk zit in de contacten van jouw contacten
De kracht van je netwerk zit niet in je adressenboekje, maar in de mensen daarachter. Als je ervan uitgaat dat jij 250 ‘echte’ contacten hebt, waarvan er 125 overlappen met de contacten van jouw contacten dan representeert iedereen 30000 contacten.