De mobiele dochter van KPN in Duitsland verwacht dat telefoontikken op termijn een minderheid van de omzet op zullen leveren. E-Plus kopieert de bedrijfsmodellen die op het web reeds gangbaar zijn: omzet uit reclame en inkomsten delen met partners.
Dat zegt de baas van E-Plus, Thorsten Dirks, in een vraaggesprek met de Financial Times Deutschland. Zijn bedrijf heeft te maken met data-abonnementen tegen een vaste prijs en met beltarieven die amper duurder worden. De grote groei van de omzet zit niet in de bel- en datadiensten, dus Dirks zoekt alternatieven. Zoals velen uit de branche met hem.
Op middellange termijn verwacht de bedrijfsleider dat nog niet de helft van de omzet nog afkomstig zal zijn uit tikken en bits. In een eerder interview gaf hij aan dat dat volgens hem over 5 jaar is.
Volgens Dirks zal zijn bedrijf in toenemende mate omzet genereren uit reclame op mobiele telefoons. Dat kan uit samenwerkingsverbanden of tekstadvertenties tussen zoekresultaten komen, zoals Google, Nokia en Yahoo al proberen. Aangezien Nokia niet eigen is aan dit soort activiteiten, pleegde het een overname, lanceerde een advertentienetwerk en bewerkt de creatieve markt eigenhandig. Yahoo opereert overwegend via partnerschappen, Google handelt vooral autonoom.
Wat nog ontbreekt op de markt volgens de Duitse baas zijn reclame-uitingen en -modellen die speciaal voor het mobiele umfeld zijn ontworpen. Hij legt de bal daarvoor bij reclamebureaus en creatievelingen.
E-Plus is er ook toe bereid zijn klantenbestand toegankelijk te maken voor adverteerders en producenten. Als klanten daar toestemming voor geven, dan wil E-Plus geanonimiseerde profieldata verstrekken. Op basis daarvan kunnen de adverteerders aanbiedingen sturen naar die mobiele bellers. In ruil daarvoor zou de klant gratis belminuten kunnen krijgen. Dit concept ligt overigens ten grondslag aan het bedrijfsmodel van de mobiele operator Blyk, die dit najaar in Nederland verschijnt.
Bron foto: leonardlow (CC)