B2B marketeers spreken bijna nooit direct met klanten over hun behoeften, eisen, verwachtingen en koopmotieven. Dit blijkt uit een onderzoek dat BHB Marketing begin dit jaar onder Nederlandse business to business ondernemingen heeft uitgevoerd.
Het onderzoek had tot doel om inzicht te krijgen in het belang dat organisaties hechten aan verschillende marketingactiviteiten en hoe zij hun tijd en budget over deze activiteiten verdelen. De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in de BHB Marketingbenchmark 2010.
Uit het onderzoek blijkt dat b2b marketingafdelingen slechts 4% van hun tijd en 2% van hun budget besteden aan directe klantcontacten met als doel om behoeften, eisen en verwachtingen van klanten
te achterhalen.
Een andere bevinding is dat directies het intern verspreiden van marktinformatie even belangrijk vinden als marketingcommunicatie en verkoopondersteunende activiteiten. Marketingafdelingen
besteden echter veel meer tijd en budget aan het laatste dan aan het eerste.
In de visie van BHB is marketing de vertegenwoordiger van de markt binnen de organisatie. Het intern verspreiden en coördineren van het gebruik van marktinformatie is daarom een kerntaak van een b2b
marketingafdeling. Marketeers kunnen hun bijdrage aan de organisatie sterk verbeteren door hier meer aandacht aan te besteden.
Marktgedreven ondernemingen die continue en systematisch marktinformatie gebruiken voor het kostenefficiënt creëren van klantwaarde presteren bewezen beter dan klant- en technologiegedreven organisaties.
Het volledige BHB Marketingbenchmark 2010 rapport is, na registratie, gratis te downloaden van de BHB website.