Bedrijven die actief zijn op de Europese markt van de e-handelssoftware, kunnen uitkijken naar enkele mooie jaren. Een Brits bureau voorspelt een sterke marktgroei.
Tegelijk waarschuwt het Londense onderzoeksbureau Frost and Sullivan dat de ondernemers ook weer niet té optimistisch moeten zijn. De marktgroei zal meer dan voorspoedig zijn, maar de bomen groeien nu eenmaal niet voor iedereen tot in de hemel. Bovendien zullen de aantrekkelijke marktperspectieven meer concurrenten lokken, waardoor de spoeling dunner wordt.
De verkoop van e-handelssoftware in Europa steeg vorig jaar met maar liefst 127,6 procent tot 267,3 miljoen dollar. In 2006 zal dat zijn opgelopen tot 25 miljard dollar, zo is de voorspelling van Frost and Sullivan. Die sterke marktgroei is het gevolg van een combinatie van factoren. Traditionele bedrijven zullen de komende jaren veel geld investeren in e-handel, daartoe gedwongen door de eeuwigdurende strijd om de gunsten van de klant. Daarnaast is er volgens Frost and Sullivan een samentrekking merkbaar van verschillende e-handelsmarkten: de b2b-applicaties (business-to-business), de inhoud-aanbieders en de online-handelsgemeenschappen. Verder is er ook nog de voortschrijdende technologie, die zorgt voor steeds meer toepassingsmogelijkheden en dientengevolge een bredere markt.