De Amerikaanse telco AT&T wil eveneens de technologie van Liberate gebruiken in een project met interactieve televisie.
Dat is goed nieuws voor Liberate Technologies, want die onderneming moest in het op 31 augustus afgesloten eerste kwartaal een miljoenenverlies noteren. Weliswaar was dat verlies veel kleiner dan vooraf werd verwacht, maar Liberate kan opdrachten als die van AT&T goed gebruiken om uit de rode cijfers te komen. Het verlies in het eerste kwartaal bedroeg 9 miljoen dollar. In dezelfde periode vorig jaar was het verlies nog 10,1 miljoen. De verkopen namen met 78 procent toe.
AT&T’s besluit is minder goed nieuws voor Microsoft, dat zijn zinnen heeft gezet op dominantie van de opzetkastjesmarkt. De software-onderneming uit Redmond – die overigens een belang heeft in AT&T – sloot vorig jaar een overeenkomst met de telco, waardoor ze de software zou leveren voor tien miljoen interactieve opzetkastjes van AT&T. Microsoft wist echter geen exclusiviteit te verkrijgen, zodat Liberate nu 2,5 miljoen van die kastjes van software mag voorzien.
AT&T zocht contact met Liberate toen verschillende kabelmaatschappijen problemen bleken te hebben met de integratie van verschillende opzetkastjes met de Microsoft-software. Eerder koos UPC om precies dezelfde reden voor de Liberate-technologie.