Hoewel ieder zichzelf respecterend IT-bedrijf momenteel loert op de b2b-e-handelsmarkt, vechten drie spelers om het goud: twee allianties en een solist.
Die drie gladiatoren zijn de alliantie IBM-Ariba-i2, het team van SAP en Commerce One en solist Oracle. Deze drie spelers beheersen de belangrijkste e-handelsplaatsen voor b2b-transacties (business-to-business). De onderlinge strijd om het absolute marktleiderschap speelt zich bij tijd en wijle af op het scherpst van de snede. Niet zonder reden: analisten gaan ervan uit dat in het jaar 2002 in deze markt zo’n vijf- tot zeven biljoen dollar omgaat, ofwel vijfduizend- tot zevenduizend miljard!
Dergelijke astronomische bedragen slaan natuurlijk op de waarde van de verhandelde goederen en niet op het geld dat wordt verdiend met de benodigde software en hardware, maar ze geven wel aan hoe belangrijk de b2b-e-handelsplaatsen in de nabije toekomst worden.
De alliantie tussen SAP en Commerce One sloeg vorige week een grote slag toen ze Microsoft in haar team mocht opnemen. Die slag was nodig om weer wat in te lopen van de achterstand die er was ten opzichte van IBM, Ariba en i2. Dat trio heeft namelijk contracten afgesloten om zes van de tien grootste publieke e-handelsplaatsen te bouwen. Die virtuele marktplaatsen maken online handel mogelijk tussen de belangrijkste spelers in verticale bedrijfstakken. Het gaat dan om contracten voor bijvoorbeeld de elektronica-marktplaats ‘e2open’ – opgericht door Seagate, Toshiba, Nortel, Hitachi en andere -, de ‘Worldwide Retail Exchange’, de nu nog naamloze auto-marktplaats die door Volkswagen is geïnitieerd en de ‘Global Healthcare Exchange’.
Alleen Oracle houdt zich momenteel een beetje op de achtergrond. Analisten gaan ervan uit dat dit alles te maken heeft met het vertrek van topman Ray Lane naar Kleiner Perkins. Oracle zal binnenkort vast weer iets van zich laten horen, zo is de verwachting.