Hoewel je bedrijven die echt verdienen aan online-advertenties met een vergrootglas moet zoeken, wordt in Europa steeds meer besteed aan dergelijke marketing.
Dat blijkt uit cijfers van het internationale IT-marktonderzoeksbureau IDC. Momenteel steken de Europeanen jaarlijks 818 miljoen euro in online-advertenties. Volgens IDC moet dat in 2003 zijn gegroeid tot 2,6 miljard euro. Daarmee lijkt ons werelddeel definitief de achtervolging te hebben ingezet op de Verenigde Staten.
De Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk gelden in Europa als de koplopers. Ook Frankrijk en Duitsland zijn belangrijke partijen, al is het alleen maar vanwege hun inwonersaantallen en hun economische kracht. Kleinere landen als Nederland, België en Zwitserland besteden bovengemiddeld aan online-advertenties, terwijl deze vorm van adverteren in de Zuideuropese landen nog duidelijk in de kinderschoenen staat. Het potentieel in Zuid-Europa is echter aanzienlijk.
De klassieke banner-advertentie is in Europa nog steeds de meest voorkomende vorm, ook al wordt ze steeds vaker vervangen door geavanceerderich media banners. Ook andere soorten rukken op, zoals Internet-sponsoring enpop-ups. In de Europese online-advertentiemarkt is nog veel te winnen door invoering van breedband- en snelle mobiele technologie, want de betrekkelijk lage snelheden van dit moment betekenen een regelrechte beperking van de advertentiemogelijkheden.