E-mailtjes worden niet meer beantwoord, de telefoon wordt niet meer opgenomen en de website niet meer bijgehouden. De Electronic Messaging Association is stervende.
De EMA en zijn Europese evenknie EEMA (European EMA) verkeren in zware financiële problemen. De organisaties zijn in de jaren tachtig opgericht als non-profit handelsgenootschappen voor de e-handels- en messagingindustrie, maar lijken nu hun langste tijd te hebben gehad. Ze zijn in feite ingehaald door de dagelijkse praktijk.
De e-mail- en messagingsystemen worden door steeds meer gebruikers aangewend als een soort besturingssysteem, de meeste bedrijven hebben een definitieve keuze gemaakt voor ofwel Lotus Notes ofwel Microsoft Exchange en houden zich daardoor niet meer bezig met een IS-planning (Information Services). Daarmee is de grond verdwenen onder het e-forum dat de (E)EMA jarenlang heeft geboden. Het gebruik van dat forum nam de voorbije jaren snel af, omdat de gebruikers terecht konden bij de gebruikersgroepen van Notes en Exchange.
Hoewel de (E)EMA nog op zoek schijnt te zijn naar een mogelijke fusiepartner, hebben analisten weinig vertrouwen meer in de overlevingskansen van de organisatie, die min of meer ten onder is gegaan aan haar eigen succes. Daar is eigenlijk weinig mis mee. Als je alle doelen hebt bereikt, wordt het tijd voor een nieuwe uitdaging. Een groot deel van de bestuurders van het genootschap vond dat blijkbaar ook. De laatste jaren verloor het bestuur steeds meer kwalitatieve zwaargewichten. De overblijvers mogen straks het licht uitdoen…