Westerse gezondheidszorg is doorgaans zeer succesvol. Door technologie, digitalisering, de toegankelijkheid van onderzoeksgegevens en versnelling en inzet van onderzoek zijn er dagelijks nieuwe producten, diensten en behandelmethoden mogelijk. Echter… onze samenleving verandert snel. Trends en ontwikkelingen, zoals vergrijzing en ontgroening, toename van chronische aandoeningen, zorg op maat, de ‘empowered patient’ en digitalisering, veranderen en vergroten de zorgvraag.
We moeten anders kijken naar gezondheid en het inrichten van zorg. Incrementele veranderingen zijn niet meer genoeg: een transformatie is noodzakelijk. Transformaties in de zorg vragen veel meer dan alleen technologische innovaties, maar technologie kan wel een belangrijke enabler zijn. Veel van de technologische oplossingen bieden handvatten om zorg persoonlijk, participatief, preventief en voorspelbaar in te richten.
Individuele benadering
Technologische oplossingen helpen professionals op een andere manier te werken en maken meer zelfzorg bij patiënten mogelijk. Zo kunnen informele, formele en zelfzorg nauwer verweven worden. Verschillende oplossingen ondersteunen participatie van patiënt, familie en mantelzorgers in het zorgproces. Zij zijn hierdoor beter voorbereid en in staat mee te beslissen over behandeling en verzorging. Het betekent ook een persoonlijke aanpak. De one-size-fits-all insteek verschuift naar een individuele benadering. De patiënt ontvangt direct de meeste geschikte behandeling.
Daarnaast kunnen we met alle verzamelde informatie beter voorspellen welke mensen verhoogde kans hebben op een bepaalde aandoening of hoe zij zullen reageren op een behandeling. Databases en slimme software staan aan de basis van onderzoek naar bijvoorbeeld zeldzame ziektes, ziekteontwikkeling en het bepalen van optimale behandeling. Tot slot krijgt preventie een grotere rol en maakt technologie grotere bewustwording en gedragsverandering mogelijk. Zo verleggen we de focus naar het behouden van gezondheid en het voorkomen van aandoeningen.
Instrument voor vernieuwing
De mogelijkheden zijn ontelbaar zowel in de cure als de care, maar de geschikte oplossing kiezen ligt in handen van drukbezette zorgprofessionals en bestuurders. Verkeerde keuzes leiden tot opstapeling en daarmee tot kostenverhoging, en uitstel van keuzes kan leiden tot stilstand. Dit leidt tot het beeld dat technologie kan resulteren in hoge zorguitgaven in plaats van een instrument te zijn voor vernieuwing.
Het belangrijkste is misschien wel het innovatievermogen van de zorgprofessional en de zorgorganisatie. Je snel kunnen aanpassen aan ontwikkelingen in de buitenwereld, veranderingen te adopteren en te vertalen naar zorgprocessen en inrichting van zorg zijn cruciaal. Zorgprofessionals en bestuurders worstelen vaak met de vraag welke innovaties te adopteren en wanneer. Het aanbod is overweldigend en wat draagt werkelijk bij aan de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg? En hoe wegen we kwaliteitswinst af tegen de investerings- en zorgkosten van een nieuwe technologie?
Participatievere zorg
Maar het begint met een up-to-date kennis over zorgtechnologie. Kennis bij bestuurders maar zeker ook bij de zorgprofessionals om te zien hoe deze technologieën nu al een bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit en doelmatigheid van de zorg die zij verlenen. Als enabler dragen technologische innovaties bij aan een toegankelijke, betaalbare en kwalitatief goede zorg, zowel medische uitkomst als in ervaren kwaliteit door de patiënt. Zo kan zorg persoonlijker, preventiever, voorspelbaarder en niet in de laatste plaats participatiever worden.
Philip J. Idenburg en Vivian Dekkers
Managing partner en adviseur bij BeBright
Zorg & ICT 2017 / De patiënt als partner
Zorginstellingen moeten steeds meer vanuit de behoefte van de patiënt gaan denken. Met alle gevolgen van dien. Van sociale innovatie tot bedrijfsvoering en IT. Op de vakbeurs Zorg & ICT 2017 staat dit jaar het thema ‘De patiënt als partner’ centraal. Laat u zich ook inspireren van 14 t/m 16 maart 2017? Zet Zorg & ICT 2017 in uw agenda. Ga voor meer informatie en het volledige programma naar www.zorg-en-ict-nl of registreer direct voor een gratis toegangskaart.
Hup we bedenken gewoon weer een nieuw commercieel hoofdstuk en bestempelen het meteen als vooruitstrevend, verbeterend, want wij moeten …..
Wanneer je IT in de zorg wil gaan inzetten, dan moet je gaan denken aan ontzorgen van het personeel zodat dat personeel de handen vrij krijgt aan de bedden voor en met de patiént. Denk je aan IT in de zorg en ontzorgen dan denk je aan manieren om processen te versnellen, zonder dat je weer een onevenredige aanslag gaat doen op de beperkte ruimte en tijd van ze zorgverlener.
Zeg je IT in de zorg dan zeg je het voorkomen van medische missers en de schade die dat met zich mee brengt. Want ga je dat eindelijk eens doen, met de inzet van IT op het bestaande, met de bestaande middelen, die allerminst zijn uitgenut, dan ga je per instelling en inrichting jaarlijks miljarden besparen.
Wanneer je wederom een soort dienst lanceert is dat doorgaans weer een aanslag op de beschikbaarheid want die beschikbaarheid moet weer een nieuw trucje leren of gewennen aan een nieuwe manier van kijken en werken.
IT en zorg moet je gewoon complementair inrichten, niets meer, niets minder. Met de huidige stand van de techniek laat je bijvoorbeeld het hele epd los, heb je daar ook de kosten niet meer van. Ga gewoon gebruik maken van een folderthe in windows per patient, je hebt vervolgens alle elementen om een patientendossier eenvoudig op te zetten en te onderhouden en je bent klaar. Kost u helemaal niets dames en heren.
Iedereen aan de tablet of laptopo, data blijft gewoon daar waar het is en je maakt het hackers stukken moelijker. Voer een simpel chipcard per verzekerde in waar essentiele data op die chip staat en de foto van de patient, maak die leidend in het hele proces, en …… pay per handeling door de patient op een knopje te laten drukken, geen fraude meer, geen vergissingen meer, niemand die meer gebruik kan maken van verkeerde medicijnen, track en trace voor de verzekering, piece of cake en de kosten? De kosten van een chipcard inkoop hoogstens € 1,50.
Stop met het hele commerciele en politieke verhaal, ga terug naar eenvoud. Maak gebruik van jpeg, gif, word, xls, mp3 en andere eenvoudige standaarden en elke arts, ziekenhuis, apotheker kan data gewoon op verzoek inzien of lezen. Een simpel logfile in de container van de patient die aangeeft wie wanneer welke data ter beschikking is gesteld.
De rest, met alle Respect, totale en over bodige miljarden onzin. Misschien iets om even bij stil te staan, uiteindelijk eens?
@René
Pak dan open standaarden zoals .png, .ogg en open document als voorbeeld.
En die chipkaart komt er uiteindelijk wel. Maar dan als graankorrel die je onder je huid moet gaan dragen.
Dat het eenvoudiger kan ben ik het wel mee eens maar het mag dan wel slim eenvoudiger. Dwz de patient heeft de regie en verantwoordelijkheid voor haar/zijn eigen gegevens dmv een medium waarbij de gebruiker van tevoren heeft aangegeven wie wat mag zien technisch afgedekt door encryptie.
Daar heeft de IT zorg branche waarschijnlijk geen belang bij want die gebruikt zoals nu hier een mooi voorbeeld van zien het liefst marketing-achtige taal voor met populaire nietszeggende termen.
Feit is alleen dat de hele zorg branch nou niet bepaald bekend staat om efficiency en dat zal met ‘digitale innovatie’ ook niet als sneeuw voor de zon verdwijnen ook al beloven ze dit stellig.
Voor mensen in de IT zorg branche die nog om een project verlegen zitten is dit dan ook een gouden kans om een systeem te vervolmaken wat voldoet aan mijn beschrijvingen en kan laten zien hoe mooi innovatie kan zijn.
@Johan Duinkerken
Mijn reactie is er simpel weg een dat we al meer dan vijftien jaar de standaarden hebben om een eenvoudig EPD decentraal te onderhouden die gewoon toegankelijk kan zijn. IT commercieel door hijgerig hypende impotente zielen word gebruikt als een ‘cashcow’, iets wat contra idee en visie van IT is.
De chip onder de huid moet je meteen naar het rijk der fabelen verwijzen aangezien dat een aanslag betekend op de persoonlijke en lichamelijke integeriteit van de persoon. Of men moet hiervoor willen kiezen, ook prima natuurlijk. Soms kan iets dergelijks om medische redenen niet.
Dat de IT branche hier geen baat bij heeft? Helder. Dat de zorg hier geen baat bij zou hebben? Als je iets niet weet omdat de IT dienstverlener je het uit commerciele overweging nooit heeft verteld, een ander verhaal.
Dat de impotentie en in,competentie van de politiek hier niet toe heeft geleid, is evident. Hoe dan ook, IT is een pracht vehikel die zeer veel kan toevoegen in de decentrale wereld van de zorg. Zo eenvoudig is dat, zelfs nu.
Technologie lost oude problemen op en creëert nieuwe kansen. Maar dat begint met de wil om zaken “anders” aan te pakken. Volgens mij gaan we toe naar een situatie dat technologie het mogelijk maakt om te voorkomen dat gezonde mensen ziek worden. Dat betekent dat je moet beginnen met een andere manier van financieren / afrekenen van een ziekenhuis en van medici (wellicht gezondheidszorg op 2 “snelheden” introduceren?). De techniek volgt daarna.