Laat algemeen ict-onderwijs even liggen; security moet een schoolvak worden. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Al jaren loopt de discussie of en hoe ict op scholen moet worden onderwezen. Er wordt gesoebat over niveau en verplichting van schoolvakken als programmeren, developen of coderen (wat een te letterlijke vertaling is van het Engelse woord coding). Beter en eerder onderwijs op het gebied van informatie- en communicatietechnologie kan Nederland economisch vooruit helpen, kan bestaande ict-arbeidstekorten (of specialisatiegebrek?) oplossen, kan enige gelijkheid tussen de sexen in ict brengen, en meer.
Goede doelen, goede bedoelingen, goede oproepen aan bedrijfsleven, overheid en lijsttrekkers. Ict-onderwijs zou eigenlijk een gepasseerd station moeten zijn, maar is dat nog niet. Toch moet technisch, inhoudelijk en programmeergericht ICT-onderwijs misschien nog even wat langer wachten. Want er is nog een belangrijker gebied, dat Nederland niet slechts vooruitgang kan schelen maar dat concreet achteruitgang oplevert. Securitykennis, of eigenlijk dus: gebrek aan securitykennis. Belangrijker nog dan (goed) onderwijs over hoe ict te maken (dus programmeren), is (goed) onderwijs over hoe ict veilig te gebruiken. Dit is deels een ict-onderwerp en deels ook niet. Het is een securityzaak. Wat vind jij?
With all the recent news about hacking private email accounts, every school should teach cybersecurity basics as part of computer science. pic.twitter.com/wgIWGcRM5e
— Code.org (@codeorg) March 3, 2017
Opletten (Awareness) moet verplicht blijven bij alle vakken op school.
Intrinsieke veiligheid (security) in HW en SW moet gewoon worden geproduceerd; een productietaak is geen algemene onderwijstaak. We leren toch ook niet iedereen veilige auto’s maken; dat is een onderdeel van de vakopleiding.
De ICT industrie moet volwassen worden en de eigen problemen oplossen en structurele fouten uit het verleden herstellen.
Ik denk dat scholen wel iets kunnen doen: kinderen weer ouderwets bewust maken van de noodzaak van het controleren van bronnen. Hoe kan fakenews grond krijgen? Wie gebruikt er nu a-sociale media om het nieuws tot zich te nemen?
Niet te veel je oren laten hangen naar lobbygroepjes als Code.org. Die krijgen geld van de informatieslurpende IT multinationals die bewust 0-day lekken achterhouden. Dat maakt ze nogal hypocriet.
MBT ICT kan ik me inleven in jullie wens, de realiteit is echter anders. Op dit moment loopt het vak informatica hard achteruit in het VO van boven de 55% van de scholen die het aanbood naar minder dan 45%! Met het vak informatiekunde is het helemaal droevig gesteld dat is bijna in zijn geheel van de lessentabel verdwenen. Daarbij is er gewoon een tekort aan ICT vaardige docenten op dit niveau.
Ik ben maatschappelijk expert voor de Computable en ik werk in het onderwijs als docent maar ook als ict’er.
Ik zou niets liever willen dan jullie voorstel uitvoeren maar help aub om de directies ervan te overtuigen dat ICT in de lessentabel MOET worden opgenomen, als dat geregeld is praten we over de invulling! En dan komt dit thema vanzelf aanbod.
Overigens komt fakenews herkennen er al aan, in de opgestelde 21st century skills en om precies te zijn in de vorm van mediawijsheid. Dus ja het onderwijs is inderdaad aan het bewegen maar zou nog meer moeten bewegen richting ICT!