De Business Opportunity School (BOS) heeft de Vodafone Academy ontwikkeld. Hiermee kunnen business partners van Vodafone zich certificeren voor het Vodafone Business Network dat op 1 april is geïntroduceerd.
De Vodafone Academy is gebaseerd op een combinatie van e-learning en workshops op locatie. De grote voordelen zijn tijdwinst en financiële winst. Deelnemers kunnen in hun eigen tempo, in hun eigen gekozen tijd en op elke willekeurige locatie hun kennis opdoen.
Verkopers hebben soms de neiging te snel een oplossing te bedenken voor hun klanten. Nanno de Boer, directeur van de BOS: ‘Veel verkopers die wij in de trainingen krijgen, weten al zodra een klant een probleem aankaart, wat de oplossing moet zijn. Tijdens de restende tijd van het klantengesprek sturen ze hun overige vragen naar hun eigen oplossing toe. Daardoor is hun oplossing niet onderscheidend genoeg en laten ze vaak kostbare kansen liggen.’
Grondige analyse
De Vodafone Academy biedt een methodiek om via een logische structuur de behoeften van de klant te analyseren, om vervolgens een oplossing te creëren die precies past en voldoet. Door deze methodiek vergroten deelnemers de kans op geaccepteerde en succesvolle opdrachten. Zij bouwen hiermee een duurzame relatie met hun klanten op, aldus BOS en Vodafone. ‘Door de klant succesvol te maken, maken zij zichzelf succesvol. Deze verkopers hebben meer zelfvertrouwen, zijn onderscheidend en maken een betere marge. We laten tijdens de commerciële training de oplossing zolang mogelijk buiten de deur. Dit geeft in het begin veel weerstand, maar in de praktijk ervaren zij al snel de grote winst van deze aanpak’, zegt De Boer.
‘Het motto van het Vodafone Business Network is Sharing Success’, verklaart Helma Senden, learning & development manager Vodafone Enterprise Business Unit. ‘We helpen zowel de partners als hun klanten om alles uit hun adviesgesprekken te halen.’