Leverancierscertificaten worden steeds belangrijker. Dat vindt 57 procent van de ict’ers. CRN’s zusterblad Computable vroeg 1633 ict’ers naar hun mening over certificering en ict-opleidingen. Vooral mbo’ers geven een voorkeur aan een opleiding waarbij ze na afloop een certificaat krijgen.
‘Het is een werkgeversmarkt. De selectiecriteria worden scherper gesteld en certificering staat hoog op het lijstje’, zegt managing recruiter Marcel van der Meer van Klikwork ICT Recruitment. Dat herkent ook Jack Portegijs van ICT@Work: ‘Zonder het gevraagde certificaat kom je nu op de verkeerde stapel. Bij zo’n eerste selectie wordt niet gekeken naar ervaring. Als de markt aantrekt en er meer vacatures en minder kandidaten zijn, dan raakt dit snel naar de achtergrond en gaat ervaring weer een rol spelen.’
Directeur Ron van der Kleij van KVL Inspiratie Technologie vindt dat een leverancierscertificaat laat zien of iemand de juiste vaardigheden bezit. ‘Een opleiding of cursus zegt niet meer zoveel. Alles draait om het aantonen van competenties. Een leverancierscertificaat geeft een kwaliteitsniveau aan van iemand die met software of hardware werkt van die leverancier. Je ziet dat klanten hier steeds vaker naar vragen.’
Noodzaak
Ict’ers zien de noodzaak van een opleiding en certificaat ook in. Van de 1633 ondervraagden volgde 70 procent de afgelopen vijf jaar een opleiding. Driekwart van deze ict’ers koos voor een opleiding waarbij aan het einde een certificaat werd uitgereikt. Mbo’ers kiezen vaker voor een opleiding met een certificaat dan ict’ers die al een hbo-diploma hebben.
Danny van IJzendoorn van The Future Group is niet verbaasd dat ict’ers zich graag laten certificeren. ‘Het hoort in het dna van een ict’er te zitten om zijn kennis te vergroten en verdiepen. Uiteindeijk is de ict’er er zelf bij gebaat als hij zich certificeert.’
Een ict-opleiding levert bijna altijd wat op. Het merendeel van de respondenten (92 procent) zegt meer kennis te hebben door de training. 15 procent heeft leuker werk gekregen. Bij 9 procent leverde het een andere functie op. Ict’ers die een mbo-diploma hebben krijgen significant vaker een andere functie (18 procent) dan ict’ers met een hbo-achtergrond (8 procent).
Projectmanagement Bestaat Niet
Niet ieder certificaat is even belangrijk, merkt eigenaar Peter Ambagtsheer van loopbaanadviesbureau Mentaspex op. ‘Laatst kwam ik iemand tegen met de cursus Projectmanagement Bestaat Niet. Tja. Waarom bied je dan nog een certificaat aan.’ En een certificaat is mooi, zeggen de experts, maar het gaat er uiteindelijk om dat je ook meer kennis hebt opgedaan. ‘Certificaten zijn de kerstballen op het cv’, vergelijkt business intellingence-manager Maarten de Lange van Furore. ‘Ze glimmen mooi, maar zonder inhoud knappen ze op de harde tegels van de dagelijkse praktijk.’
Misschien dat dat de reden is dat het merendeel van de ict’ers een voorkeur heeft voor de combinatie van zelfstudie en klassikaal als opleidingsvorm (52 procent). Dat past in deze tijd, zegt directeur Piet Hompus van opleider Global Knowledge. ‘Vooral bij grote bedrijven worden ict’ers overdag ingezet. ’s Avonds of in de middag kunnen ze dan de opleiding volgen.’ 31 procent van de respondenten geeft voorkeur voor aan klassikale studie. Ict’ers met een mbo-diploma hebben weinig voorkeur voor een klassikale of gecombineerde leervorm, terwijl wo’ers en hbo’ers duidelijk de gecombineerde leervorm verkiezen boven de klassikale.
Aansluiting op praktijk
Het merendeel van de respondenten vindt het aspect dat een opleiding goed aansluit op de praktijk, het belangrijkste bij de beoordeling van een opleiding. 40 procent zegt dit belangrijk te vinden. Ook de inhoud van de opleiding (31 procent) en de kennis en vaardigheden van de docent (26 procent) worden belangrijk gevonden. De kosten van de opleiding worden van de vijf aspecten die zijn voorgelegd – ook administratieve ondersteuning was een van de voorgelegde aspecten – het onbelangrijkst gevonden.
De experts verwachten dat een certificaat straks geen eis, maar weer een wens van een werkgever wordt. ‘Toch adviseer ik de certificering op orde te houden’, zegt Van der Meer. ‘Je hebt dan altijd de beste kansen op de arbeidsmarkt, ook in laagconjunctuur.’
Onderzoeksverantwoording
Dit onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Business Intelligence van VNU Media, de uitgever van Computable. Aan het onderzoek deden 1633 ict’ers mee. 98 procent van de respondenten heeft een baan, 2 procent is op zoek naar werk. Van de respondenten heeft 70 procent de afgelopen vijf jaar een ict-opleiding gevolgd. Respondenten werkzaam bij een van de 116 opleiders die zijn meegenomen in het onderzoek zijn uitgesloten van deelname.
De opleiders zijn beoordeeld op vijf aspecten, namelijk administratieve ondersteuning, inhoud van de opleiding, kennis en vaardigheden docent, kosten van de opleiding en de aansluiting bij de praktijk. Eerst is de respondenten gevraagd welke van deze aspecten zijn het belangrijkste vonden. Aan de hand hiervan is een weging gegeven aan de aspecten.
Computable heeft 116 ict-opleiders aan de cursisten voorgelegd. De opleiders geven ict-opleidingen aan ict’ers, hebben een open inschrijving en het betreft opleidingen die gecombineerd kunnen worden met een fulltime baan. Uiteindelijk zijn elf opleiders door meer dan vijftig respondenten beoordeeld. Van deze elf opleiders is een ranking gemaakt.