Toen ik van de week in de bibliotheek mijn boeken wilde scannen, stond er naast het scanapparaat een groot bord met daarop: i.v.m. nieuwe software kunt u niet alle boeken scannen.
Dat is raar. Nieuwe software en het enige wat de software moet doen is scannen en dat kan het niet. Als iets het niet doet, moet je het niet in gebruik nemen, denk ik dan. En in eerste instantie niet kopen, maar dat kun je de bibliotheek niet kwalijk nemen want in de demo deed alles het perfect. Toen kon je zelfs boeken scannen die nog geschreven moesten worden.
Nu niet het demomodel, maar het echte is geïnstalleerd kan ik om de twee boeken de bibliothecaresse erbij halen. En het was juist de bedoeling dat de nieuwe software de bibliothecaresse overbodig zou maken. We wilden namelijk af van die heks die er op toe zag dat je je boeken niet te laat inleverde. Een week te laat was een kwartje boete en daarbij keek ze je aan alsof jij het lichaam van Nathalie Holloway had laten verdwijnen.
Automatisch
Als je nu te laat bent dan wordt de boete automatisch van je rekening afgeschreven, want dat stukje van de software doet het altijd. De boete is inmiddels ook hoger dan een kwartje, want ja de dure software moet ook betaald worden.
Misschien wordt het tijd voor een e-reader. Je kunt met je e-reader ook boeken lenen. Ik hoorde laatst van een collega die ook een e-reader had dat hij bij de bibliotheek in Almere een e-book had proberen te lenen en dat hij de mededeling terug kreeg: helaas dit boek is al uitgeleend. Precies, ik was ook verbaasd. Hij vroeg aan mij: 'Jacob hoe kan dat nou en wat kunnen we hier aan doen?' Ik zeg: 'Ik denk dat het functioneel ontwerp door de bibliothecaresse is geschreven. En wat we hier tegen kunnen doen? Een kwartje boete, zou ik zeggen.'
Misschien heeft de bibliotheek het betreffende e-book wel legaal, en daarmee onder licentie van een bepaald aantal uit te lenen exemplaren?? Zou zomaar kunnen.
@Willem
Kunnen ze toch ook wel een andere licentievorm voor verzinnen. Per uitgeleende keer of week ofzo.