Telecombedrijf T-Mobile besteedt zijn it-ontwikkeling uit aan dienstverleners T-Systems en Atos Origin. De partijen hebben een contract gesloten voor vijf jaar met een totale waarde van 39,7 miljoen euro. De it van het telecombedrijf wordt per 1 september gefaseerd overgebracht naar de twee dienstverleners. Het eerste kwartaal van 2011 moet de transitie zijn afgerond.
T-Systems gaat T-Mobile ondersteunen op het gebied van customer relationship management (crm), enterprise resource planning (erp) en integratietesten. Atos Origin verzorgt de ondersteuning op het gebied van retail billing en enterprise integration. De twee partijen doen de systeemanalyse, de ontwikkeling en de testen op deze gebieden. ‘Het solution design blijft bij T-Mobile’, vertelt een woordvoerder. ‘Dat betekent dat bijvoorbeeld wij voor de iPhone 4 de nieuwe prijsplannen en de architectuur daarvoor ontwerpen, maar dat de twee dienstverleners de systemen hiervoor moeten inrichten.’
De eigen medewerkers en externe medewerkers van het telecombedrijf stappen over naar een van de dienstverleners. In september zullen de eerste gebieden erp en retail billing overgaan, daarna volgen de andere drie gebieden.
Algemeen directeur Bart Weijermans van het telecombedrijf zegt dat T-Mobile op deze manier sneller nieuwe diensten in de markt kan zetten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. ‘Met deze uitbesteding kunnen we dit realiseren en onze flexibiliteit tegen lagere kosten vergroten.’ Voorheen deed T-Mobile zaken met diverse externe deskundigen. Met de uitbesteding aan T-Systems en Atos Origin wordt de kennis ondergebracht bij twee partijen.
Technisch applicatiebeheer
T-Systems is sinds 2007 verantwoordelijk voor het technisch applicatiebeheer. Dit contract loopt tot eind 2013. ‘We leveren straks het complete palet aan diensten: van applicatie-ontwikkeling en functioneel beheer tot en met het onderhoud’, zegt directeur Ton van den Berg van T-Systems Nederland.
T-Mobile en T-Systems zijn zusterbedrijven. Bij de bekendmaking van het contract in 2007 lieten de bedrijven weten dat die samenwerking in lijn is met de it-strategie van moederbedrijf Deutsche Telekom. Dit bedrijf wil de it-infrastructuur en -operatie binnen de dochterbedrijven harmoniseren.