Shell wil zijn benzinestations, waarvan er in Europa 11.000 zijn, laten uitgroeien tot distributiepunten van artikelen die via Internet zijn besteld. Om meer greep te krijgen op deze markt gaat de oliemaatschappij gratis Internet aanbieden.
Daartoe is een gezamenlijke onderneming met World Online opgericht. Deze joint venture heet 12move (one two move) en heeft als websitehttp://www.12move.com.
Deze keuze laat zich verklaren uit het feit dat World Online als enige in vrijwel geheel Europa aanwezig is. 12move onderscheidt zich van het eveneens gratis World Online Lite doordat het zich meer op de automobilist richt. Abonnees kunnen de Shell-stations binnenlopen om even hun e-mail te lezen. Ook zal uitgebreide route- informatie beschikbaar zijn, evenals informatie over files, wegomleggingen en het weer.
Omdat Shell minder afhankelijk wil worden van de benzineverkoop, wordt ook de winkelfunctie van de pompstations uitgebreid. Veel pompen hebben momenteel al een klein assortiment aan levensmiddelen. Het is de bedoeling dat via Internet een ruimere keuze wordt geboden. De consument kan zijn bestellingen later bij het Shell-station afhalen. Hiermee lost Shell een belangrijk probleem bij elektronische handel op, namelijk de aflevering aan de klant.
Adrian Loader, directeur van Shell Europe Oil Products, is ervan overtuigd dat Internet steeds meer deel gaat uit maken van het dagelijks leven van de klanten. Shell krijgt alleen al in Nederland wekelijks 2 miljoen klanten. De nieuwe Internet-dienst zal binnen enkele weken in Nederland starten. Het voornemen is op korte termijn het aanbod naar andere Europese landen uit te breiden.