Nederlandse ondernemingen lopen nog niet massaal warm voor e-handel. Dat ligt niet zozeer aan de topmanagers van die bedrijven, maar eerder aan de managementlaag daar net onder.
Slechts vijfentwintig procent van de grote bedrijven (meer dan honderd werknemers) is begonnen met elektronisch zakendoen, of is bezig met de voorbereiding daarop. De rest van de bedrijven komt vooralsnog niet verder dan discussies over het onderwerp.
Dat blijkt uit het rapportTopmanagement en IT 1999 van onderzoeksbureau Giarte Research (http://www.giarte.com). Het bureau ondervroeg vijfhonderd managers over de rol die IT in hun bedrijf speelt. De IT-strategie blijkt zich in de meeste ondernemingen met name te richten op bedrijfsinterne toepassingen.
Giarte Research kwam erachter dat dit niet zozeer de schuld is van de topmanagers. Die zien over het algemeen wel degelijk in dat e-handel een belangrijk wapen kan zijn in de concurrentiestrijd. Maar de managementlaag eronder wil op dit moment weinig weten van de elektronische handel. Dat is volgens het onderzoeksbureau ook de belangrijkste reden dat er tot op heden nog maar weinig initiatieven worden genomen op dit terrein.