Er is meer werk, maar minder personeel. Consultancybureaus vechten om de beste arbeidskrachten op de markt. Het ene bureau is daarin uiterst succesvol, het andere een stuk minder. Welke trends bepalen het succes van consultancy recruitment in de technologie- en innovatiesector?
Het buitenland lonkt. Zeker voor het vinden van gekwalificeerde, hoog opgeleide, technische werknemers (PhD en Masters Degree). Vooroordelen over cultuur- en mentaliteitsverschillen gelden al lang niet meer. Want veel technici uit het buitenland genoten hun vakopleiding in de Verenigde Staten of in Europa. Ze kennen meestal al jaren de westerse manier van denken en doen. Daaraan voegen ze wat extra’s toe. Deze meerwaarde zit hem in de manier waarop zij – vanuit een eigen culturele achtergrond – problemen benaderen en oplossen. Breng deze verschillende invalshoeken bij elkaar in een team en je profiteert van ‘the best of both worlds’. Dat dit werkt, blijkt wel uit de praktijk. Recruiters richten hun blik steeds vaker op het buitenland. Ze selecteren veel minder op afkomst – en meer op competenties.
Nieuwe trend: behoud van werknemers
De belangrijkste nieuwe trend in consultancy recruitment is behoud. Behoud van werknemers. Vooral in de wereld van technologie en innovatie wordt dit steeds crucialer. Voorheen richtte men zich vooral op de werving van nieuwe werknemers. Het verloop was groot, dus moest er minstens een even grote instroom van nieuwe werknemers zijn. Nú zijn het de economie en de krappe arbeidsmarkt die recruiters min of meer dwingen hun focus te verleggen naar het behoud van werknemers. Vooral buitenlandse werknemers zijn interessant om te behouden, want hun aanwerving is moeilijk en duur. Behoud is ook duur, maar kost toch vaak minder dan een volledig nieuw wervingsproces.
Bied zekerheid en coaching
Hoe behoud je werknemers? Onderzoek wijst uit dat werknemers zich graag blijven ontplooien. Buitenlandse werknemers willen graag zekerheid over huisvesting en werkvisa. Daarnaast is coaching belangrijk bij het aanleren van de basiskennis van de Nederlandse taal en cultuur. Ja, zelfs hulp bij het behalen van de Nederlandse nationaliteit. Wie een dergelijke vergaande service biedt, behoudt zijn werknemers voor een langere periode. En juist dit gegeven is vandaag- en zeker morgen en overmorgen – essentieel.
Tijd is een bepalende factor
Hoe sneller een rekruteringsproces verloopt, hoe beter. Zowel voor de recruiter als voor de werknemer. Als recruiter mag je ervan uit gaan dat er meerdere kapers op de kust zijn. Wacht je te lang, dan is de vogel misschien al gevlogen. Ook werknemers waarderen een snelle aanpak. Niets is vervelender dan na een eerste contact weken te moeten wachten op een reactie. Tijd is dus een bepalende factor in het recruitmentproces. En dat geldt zeker voor een krappe markt als die van de technologie- en innovatiesector.
Yves de Beauregard
Managing Director bij Altran Technologies