Sinds twee jaar is Xerox officiële sponsor van het Ducati World Superbike team. Patty de Jong, communications manager van Xerox Nederland, over de samenwerking met deze snelheidsduivels op ronkende motoren.
Welk imago willen jullie uitstralen?
Xerox als innovatief bedrijf met state-of-the-art producten en diensten, met duidelijk oog voor de klant.
Waarom sponsoren jullie het Ducati-team?
Wij zien dat de motorsport een technologiegedreven wereld is waarbij snelheid, innovatie en teamwork hand in hand gaan. Dat geldt ook voor ons als producent van kantoorapparatuur en dienstverlener voor documentbeheer.
Het team doet mee aan alle superbike-wedstrijden in de wereld. Begin september waren ze van de partij op de WK Superbikes in Assen. Daar hebben wij veel van onze klanten en partners uitgenodigd. We namen ze bijvoorbeeld mee naar de pitbox waar de motoren worden geprepareerd en onderhouden. Het teamwork dat je daar ziet, is ongelooflijk. Het is een goedwerkende combinatie van mens en techniek. Wij vergelijken dat graag met de goede prestaties die wij onze klanten bieden. Iedereen vond het trouwens een enorme belevenis om zo dichtbij te komen.
In het superbike-team zit onder andere Troy Bayliss, de aankomend wereldkampioen. Dat succes straalt natuurlijk uit op onze klanten en medewerkers. Het geeft ze veel energie en werkt erg motiverend. Je moet weten dat er inmiddels ook onder ons personeel veel motorsportfans zijn. Iedereen volgt de wedstrijden op de voet. Ze vinden het geweldig dat er gewoon een Ducati bij ons in de lobby staat! Overigens is Ducati ook een trouwe klant van ons.
Is imago belangrijk?
Imago is niet meer of minder dan wat anderen van je vinden. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen met een positieve blik naar je producten en diensten kijken. Wat men van je vindt, hangt weer samen met de identiteit die je als bedrijf hebt en die je naar buiten uitstraalt. Als je innovatief en betrouwbaar wil overkomen, dan moet je innovatief en betrouwbaar zijn. Daar ligt dus een taak voor de medewerkers. Onze ‘interne’ uitstraling is dus hetzelfde als onze ‘externe’. Toch is het allerbelangrijkste dat klanten positieve ervaringen met ons hebben.
Komt het gewenst imago overeen met het imago in de buitenwereld?
Onze klanten kennen onze betrouwbaarheid, innovativiteit en kwaliteit uit eigen ervaring.