Inter Access is al 26 jaar actief op de Nederlandse markt. Waar andere middelgrote dienstverleners, zoals KSI en Landis, van het toneel verdwenen, is Inter Access nog altijd zelfstandig en springlevend. De onderneming investeerde de afgelopen jaren veel in kennis, in verticale asp-oplossingen en een eigen datacenter.
Inter Access is een middelgrote dienstverlener met een opvallend breed dienstenpakket. Die veelzijdigheid heeft alles te maken met de manier waarop de onderneming is ontstaan, vertelt Gerard Willemse, oprichter en chief executive officer van de onderneming: “Begin jaren '80 had je het fenomeen van de softwarehouses. Dat waren eigenlijk detacheringsbureaus die programmeurs uitleenden aan bedrijven met grote mainframeomgevingen, zoals banken. Deze business bestond bij de gratie van personeelstekorten in de markt. Mijn intuïtie zei me dat dit een te wankele basis was en dat we een breder portfolio moesten ontwikkelen.”
Matrix
Inter Access moest investeringen doen in uiteenlopende soorten kennis en dus in mensen. Bovendien moest de onderneming uitvinden hoe deze mensen, die sterk uiteenlopende technologische talen spreken, elkaar kunnen verstaan. Gerard Willemse: “Het opbouwen van zo'n breed portfolio is vele malen complexer dan je richten op één technologie. Je moet op al die disciplines groeien, maar ook zorgen dat het verband bewaard blijft. Er is geen grotere uitdaging dan specialisten goed met elkaar te laten praten. Het belang daarvan moet je er in blijven hameren. Om diezelfde reden willen we ook geen bedrijfsverzamelgebouw zijn met interne niche-bv's, die concurreren met vergelijkbare niche-bv's elders op de markt. Wij willen per se dat onze mensen hun expertises combineren, want je kunt een SAP-systeem niet los zien van een Office-omgeving en die weer niet van de technische infrastructuur.”
Daarom heeft Inter Access wel zes afzonderlijke expertisecenters, namelijk voor SAP, Oracle, Microsoft, IBM, infrastructuur en managementconsultancy, maar treden deze niet op onder eigen merknamen. Inter Access is het merk. Het is een aanpak die vruchten afwerpt. Het bedrijf grossiert in topcertificeringen en 'awards' van grote softwareleveranciers. Het bedrijf was internationaal het eerste dat er in slaagde een SAP-portal te verbinden met erp-systemen van derden. En het bedrijf claimt de inrichting van service oriented architectures (soa's) in gemeenten in dagen te kunnen doen, in plaats van in maanden.
Kernthema's
Om specialisten eendrachtig te laten samenwerken is een overstijgend doel nodig. Voor Inter Access is dat innovatie. Willemse: “In ons 'Radarteam' zijn de belangrijkste architecten van verschillende technieken vertegenwoordigd. Dit team helpt ons om kernthema's voor innovatie vast te stellen. Als er vervolgens gezamenlijk oplossingen worden bedacht binnen die centrale thema's, dan is er draagvlak gerealiseerd binnen de organisatie.” Op dit moment werkt Inter Access met drie van zulke strategische kernthema's: service oriented architectures, virtualisatie en de high performance workplace. Han Dieperink, directeur Strategie en Business Development, licht ze toe: “We geloven in service oriented architectures, omdat het een modulaire wijze van werken inhoudt. Dat maakt je applicatie flexibel en het beschermt eerder gedane investeringen. Met soa's leg je daar als het ware een laag bovenop.” Virtualisatie is niet een stap die je in één keer neemt, vervolgt hij. “Dat begint met het losmaken van de applicaties van de infrastructuur. Vervolgens kun je die applicaties overbrengen naar een gedeelde infrastructuur. Nog een stap verder is het als de applicatie nog eens wordt gedeeld met anderen.”
Soa's en virtualisatie leiden op het oog tot een versnippering van resources, stelt Dieperink vast, maar uiteindelijk komt alles toch weer netjes samen op de werkplek. “Dit gaat een stuk verder dan portals bouwen. Je moet echt denken aan een werkplek met veel meer power. Met op maat gesneden informatie uit onderliggende databases, chatmogelijkheden, systemen voor online samenwerken, enzovoort. Om het verschil met de huidige werkplek aan te duiden noemen we dit een high performance werkplek.”
Toekomstvisie
Inter Access baarde in september opzien toen het een kort geding aanspande tegen Dimpact, een samenwerkingsverband van vijf gemeenten, waaronder Zwolle en Enschede. Dit gebeurde na een aanbestedingsprocedure, die ongunstig afliep voor het bedrijf. “Het was de eerste keer in 26 jaar dat we naar de rechter stapten”, licht Willemse toe. “Wij namen die stap, omdat we de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd hebben in onze verticale oplossingen. Mede daardoor was ons aanbod scherp geprijsd. Dan snap je niet dat Atos Origin als winnaar uit de bus komt met een aanbieding die twee en een half keer zoveel kost.” Inter Access verloor de zaak, omdat de rechter concurrentievervalsing niet vond aangetoond. Willemse berust: “Als het bij die vijf gemeenten blijft, leggen we ons er bij neer. Laat de markt dan maar verder zijn werk doen.”
De gebetenheid over de uitkomst van deze aanbestedingsprocedure zegt iets over de toekomstvisie van het bedrijf. Die draait om de industrialisering van de it-dienstverlening. Dus: in plaats van groepjes overheden die allemaal zelf een veel te duur wiel uitvinden, landelijke diensten ontwikkelen waar grote groepen afnemers gebruik van kunnen maken.
Vleugels
Inter Access behoort dan weliswaar tot de meest innovatieve ict-dienstverleners in ons land, maar het bedrijf slaagt er al jarenlang niet goed in deze koppositie in klinkende munt om te zetten.
Anders dan de it-reuzen SAP, Oracle, Microsoft, HP en IBM, waarvan Inter Access de partner is en die operationele marges halen van 10 tot 40 procent, blijft de Hilversumse onderneming steken op cijfers onder de 5 procent. Genoeg om te overleven, maar te weinig om echt de vleugels uit te slaan.
Voor een deel komt dit omdat Inter Access veel investeert in mensen, dus in opleidingen en in het opdoen van ervaring met de nieuwste technologie. Wie innovatief wil zijn, moet daar ook zeker niet mee ophouden, maar het drukt wel de winst. Misschien zouden de klanten van Inter Access als tegenprestatie ruimhartiger kunnen betalen voor dit soort echte innovaties.
Fred Teunissen