Ict-dienstverlener Logica ondersteunt de politie en gemeenten bij de landelijke implementatie van Burgernet. Met Burgernet worden burgers in heel Nederland via een telefoonalarm betrokken bij zoekacties naar verdachten, voertuigen of vermiste personen. Het systeem draait sinds 2008 als proef bij negen gemeenten en vijf politieregio’s. In 2010 en 2011 wordt het systeem bij minimaal vijftig gemeenten ingevoerd.
Burgernet maakt gebruik van het Burgernetsysteem dat draait in de meldkamer van de politie. De software die in de meldkamer wordt geïnstalleerd, werkt samen met de geografische informatiesystemen van de meldkamer. Daarnaast wordt er nog een interactive voice response systeem (ivr) geïnstalleerd. Met deze software worden de meldingen verstuurd.
Eerder vertelde Herman Keijsers, sales en business development director bij Logica, dat het installeren van het systeem relatief weinig werk is. ‘We hebben een volledig systeem gebouwd. Het installeren daarvan in de meldkamer betreft alleen het installeren van de software’, zei Keijsers.
Proef
De proef met Burgernet draait sinds 2008. Sinds dat jaar is tweehonderd keer een oproep verstuurd naar de deelnemers. Bij bijna 10 procent van die oproepen heeft informatie van een Burgernetdeelnemer bijgedragen aan het aanhouden van een verdachte of het opsporen van een vermist persoon.
Deelnemers aan Burgernet krijgen een sms of ingesproken mededeling op hun mobiele of vaste telefoon of een e-mailbericht. Als een deelnemer iets ziet of hoort dat overeenkomt met het signalement, belt hij direct naar een gratis telefoonnummer in de meldkamer van de politie. Na afloop krijgen alle deelnemers weer een bericht met informatie over het resultaat.