Het Duitse Software AG, producent van infrastructuursoftware, start een ‘social BPM netwerk’ om alle stakeholders binnen en buiten een bedrijf te helpen bij de ‘discovery’ fase. Dat werd op CeBIT aangekondigd.
Onder de naam ‘AlignSpace’ gaat Software AG een beroep doen op de technieken van sociale netwerksites als Facebook et alia om alle belanghebbenden bij het bespreken en aanpassen van bedrijfsprocessen samen te laten werken bij de eerste, cruciale ‘discovery’ fase (waarin de noden en mogelijkheden voor het eerst worden verkend).
Heden wordt hiervoor nog te vaak gebruik gebruik gemaakt van e-mail en papier op een ongestructureerde wijze, terwijl de verschillende partijen in een bedrijf gewoonlijk een verschillende ’taal’ spreken, klinkt het bij Software AG. Door een sociaal netwerk op te zetten kunnen alle experten – ook van buiten het bedrijf – rond een bedrijfsproces samenwerken, waarna het resultaat als input voor de experttools kan fungeren.
Software AG onderstreept dat het sociaal netwerk steunt op standaarden als ‘Open Social’ en XPDL, en de input ook in niet-Software AG tools kan worden ingevoerd. Software AG zal het netwerk in 2009 gefaseerd aanbieden en zeker tot volgend jaar als een gratis dienst aanbieden. Over het latere businessmodel wordt nog nagedacht, zij het dat wel wordt gehoopt dat uiteindelijk wel van Software AG tools gebruik zal worden gemaakt Voor het bedrijf vormt het tevens een eerste test met een Software-as-a-Service aanpak.
Software AG kondigde tevens aan een meerderheidsparticipatie in itCampus Software & Systeemhaus uit Leipzig te hebben genomen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het integreren van communicatieprocessen (zoals in call centers) met bedrijfsprocessen. Het bedrijf heeft meer dan 100 werknemers en onderhoudt nauwe banden met de universiteiten van Leipzig en Halle. itCampus zal als een afzonderlijke entiteit doorgaan, en voor Software AG fungeren als een bijkomend R&D centrum.