Ict-dienstverlener Capgemini vervangt niet alle werknemers die het bedrijf verlaten. Het verloop bedraagt momenteel tien procent. De dienstverlener hoopt zonder ontslagen de economische crisis de baas te blijven.
Dienstverlener Capgemini plaatst geen nieuwe vacatures voor mensen die het bedrijf vrijwillig verlaten. In een vraaggesprek met het Financieele Dagblad zegt Henk Broeders, voorzitter van het managementteam Capgemini Nederland, dat de dienstverlener zich zo wapent tegen de economische crisis. Het natuurlijk verloop bedraagt tien procent.
Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat het natuurlijk verloop al twee jaar nauwelijks wordt vervangen. "We verplaatsen het werk dat in India kan worden gedaan daar naartoe", zegt ze. Dat het aantal werknemers van Capgemini het vorig jaar toch groeide komt door de toevoeging van de applicatieontwikkeldivisie BAS van Getronics.
De woordvoerder zegt geen mensen te ontslaan. Als er mensen worden ontslagen dan komt dat omdat deze werknemers minder goed functioneren. "We begeleiden alle ontslagen medewerkers naar een nieuwe uitdaging", zegt de woordvoerder.
Meer bankzitters
De dienstverlener heeft momenteel meer mensen op de bank zitten dan gebruikelijk. "Zoals normaal in onze business beweegt de ‘bank’ mee met de marktontwikkelingen en neemt deze als gevolg hiervan momenteel wel toe", aldus de woordvoerder. Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel mensen er momenteel op de bank zitten.
Capgemini zegt nog steeds mensen te zoeken. "Maar we zijn zeer selectief in het aannemen van nieuwe werknemers." Het bedrijf zoekt vooral werknemers met SAP-ervaring. De werknemers worden vooral gezocht voor de divisies Capgemini BAS en Capgemini Outsourcing.
Krimpende markt
Broeders zei eerder in een interview met Computable dat Capgemini Group een krimpende markt verwacht in 2009. "Dat geldt dan ook voor Capgemini Nederland. We merken dat aan de dalende tarieven en minder groot volume. We hebben minder opdrachten of kleinere opdrachten."
Capgemini Benelux doet het beter dan de andere regio’s waar de dienstverlener actief is. Dat verbaast Broeders niets: "Van oudsher is Nederland een land waarin de ict-dienstverleners het beter doen dan in de rest van de wereld. Waar dat aan ligt is moeilijk te zeggen, maar dat heeft waarschijnlijk met het bedrijfsklimaat te maken. We zijn gewend te werken met onderaannemers en om anderen in te huren voor een extra zekering."