Nu de kredietcrisis in alle hevigheid aan ons voorbij trekt en er op grote schaal initiatieven de nek wordt omgedraaid, is het tijd voor innovatie. De projecten die tegen het licht gehouden worden en de toets der kritiek niet kunnen doorstaan, hebben naar verwachting een rammelende business case of een veel te lange terugverdientijd. Die tijd hebben we niet en krijgen we dus ook niet.
De huidige situatie biedt echter kansen om het huiswerk op orde te krijgen en sterker uit het dal te komen. Tijd voor bezinning. Onderzoek alles en behoud het goede. Daar waar verbetering nodig en mogelijk is worden we creatief en is het zaak tegen de stroom in te zwemmen. Een pleidooi dus voor anticyclisch innoveren.
Als ‘goed’ nu niet ‘goed genoeg’ meer is, wordt het tijd voor verandering. Alles dat op korte termijn kosten kan reduceren of omzet kan verhogen is interessant genoeg om een plaatsje op de agenda te verwerven. De bereidheid om wat heilige huisjes te slechten is in barre tijden sowieso altijd groter. Daar waar toepassing van mobiele technologie eerder nog als een luxe ervaren is, kan het nu pure noodzaak zijn om de concurrentie het hoofd te bieden.
Wellicht een goed moment om oude plannen uit de kast te halen en de business case op te poetsen. De kosten voor de benodigde technologie zijn waarschijnlijk gedaald terwijl de kwaliteit beter is en de kosten van handmatig werken en de complexiteit van processen alleen maar gestegen zijn. Zelf zie ik een groeiende interesse voor RFID en een behoefte om in toenemende mate systemen met elkaar te integreren en deze via mobiele technologie te ontsluiten om interactie vanuit het veld of vanaf de werkvloer mogelijk te maken.
Meer nog dan in B2B, waarbij mobiele toepassingen het bedrijfsresultaat veelal indirect beïnvloeden, zie ik de kansen in B2C omdat daar de klant rechtstreeks invloed heeft op de omzet en de business case dus niet uitsluitend drijft op kostenreductie. Het gebruik van mobiele technologie in een retailcontext zal een enorme vlucht nemen. In een aantal gevallen omdat de retailers er mee aan de slag gaan, in andere gevallen omdat de klanten applicaties op hun mobiele telefoon inzetten om interactie op te zoeken. Een aantal initiatieven die ik in dit kader wil noemen zijn ‘Compare Anywhere’, waarmee na het scannen van een barcode aan je getoond wordt waar en voor welk bedrag het product te koop is op adressen dichtbij je huidige locatie. Dit werkt met onder andere Google Maps op de G1-telefoon met Android als operating system. Daarnaast de Taggle-applicatie voor de iPhone van een start-up die ik op NRF-beurs in New York ben tegengekomen. Deze oplossing stelt je in staat om in rechtsreeks contact met de retailer te bieden op een product dat je in zijn winkel ziet. Als het bod in goede aarde valt, wordt dit direct bevestigd en via een code bekrachtigd. Met deze code wordt de korting aan de kassa verwerkt.
Iemand nog leuke ideeën? Het kan nog steeds!
Jeroen van Dinther
Technology Advisor Mobile Solutions
Capgemini Nederland