Oracle heeft de resultaten bekendgemaakt van de eerste Oracle Enterprise Performance Management (EPM) Index. Het onderzoek geeft inzicht in de mate waarin organisaties in staat zijn managementprocessen en informatiesystemen te combineren om zo tot een compleet beeld van de organisatie te komen.
In totaal waren 800 beslissers uit Europa en Noord Amerika betrokken bij het onderzoek. In de Benelux hebben 100 beslissers aan het onderzoek meegewerkt. Zij kwamen tot een algemene score van 5,21. Hiermee staat de regio op de derde plaats. De verschillende indexen vertonen onderling slechts een kleine variatie. Dit toont aan dat organisaties over het algemeen EPM redelijk consistent over alle processen heen hebben doorgevoerd. Analistenorganisatie Quocirca voerde de EPM-Index uit in opdracht van Oracle.
De deelnemers zijn gevraagd hun organisatie te classificeren op het gebied van processen en nauwkeurigheid van informatie binnen zes verschillende gebieden: belanghebbenden, marktmodel, businessmodel, bedrijfsplan, uitvoering en bedrijfsresultaten. Op een schaal van 0 tot 10 was de algemene score 5,13. Hoewel er sprake is van een bescheiden succes, moet er nog veel werk verricht worden om te komen tot een accuraat en up-to-date overzicht van bedrijfsprestaties.
Benelux-resultaten
De deelnemers uit de Benelux hebben hun organisatie op het gebied van marktmodel hoog geclassificeerd. Met een score van 5,4 zitten ze boven het gemiddelde van 5,2. Goed inzicht in de concurrentie en uitgebreide technieken waarmee het succes van nieuwe producten wordt voorspeld, vormen de basis voor deze goede score. Er is een groot verschil in verrekeningen over verschillen business units. Frankrijk (5,6) en Benelux (5,5) staan bovenaan als het gaat om koppelen van verschillende accounting rapporten. Noord Amerika scoort laag met een index van 5,1. Daarnaast zeggen organisaties in de Benelux dat externe belanghebbenden zeer tevreden zijn over de beschikbaarheid van zowel financiële als niet-financiële gegevens. Met een score van 5,5 voeren ze deze lijst aan.
Er zijn ook wat punten ter verbetering. Op het gebied van uitvoering scoort de regio laag (4,95 ten opzichte van een score van 5,5 van Frankrijk) en is daar nog veel winst te behalen. Daarnaast geven organisaties aan nauwelijks te beschikken over een algemeen datamodel, metadata of een master data repository. De Benelux staat met een score van 4,5 helemaal onderaan. Iberia en Frankrijk scoren hier het hoogst.
Frank Buytendijk, vice president and fellow of Enterprise Performance Management, Oracle Corporation, zegt: "Over het algemeen is EPM in de Benelux redelijk ingeburgerd. Goede analyse van de situatie en het begrip van de markt zijn belangrijke kenmerken van organisaties in deze regio. Ze zijn echter slecht in het benutten van kansen."
Algemene resultaten
De algemene scores van Frankrijk (5,39) en Italië (5,26) zijn het hoogst. Van de zes gebieden die zijn onderzocht, is de score ten aanzien van de belanghebbenden (4,77) het laagst. Dit geeft aan dat de betrokkenheid van deze groep bij de prestaties van de organisatie niet optimaal is. Het businessmodel (5,32) en de resultaten (5,28) worden gezien als de belangrijkste elementen als het gaat om EPM en scoren dus het hoogst.
De mate van wet- en regelgeving in een land bepaalt de hoogte van de index. Hoe meer richtlijnen, hoe lager de index over het algemeen is. Overheid (4,34) en gezondheidszorg (4,60) hebben te maken met de meeste regels en scoren dan ook het laagst. In landen en industrieën waar hoge eisen gesteld worden aan informatie, zijn organisaties zich ook meer bewust van de uitdagingen om tot een compleet beeld van de bedrijfsprestaties te komen.
De meeste organisaties reageren traag op veranderingen in de markt en de bedrijfsomgeving. Slechts 13 procent van de respondenten vindt dat ze in staat zijn snel te anticiperen op veranderende omstandigheden. De UK scoort met een 5,9 het hoogst op aanpassingsvermogen.
Buytendijk: "De Oracle EPM Index toont aan dat organisaties in Europa en Noord Amerika nog maar weinig hebben bereikt als het gaat om Management Excellence. Hiermee bedoelen we dat organisaties ‘smarter, meer agile en beter alligned’ willen zijn. We hopen dat, als we dit onderzoek in de toekomst herhalen, we verbeteringen zullen zien."