Getronics staat voor rekencentrumdiensten en werkplekbeheer. Toch herbergt de automatiseerder nog een grote adviespraktijk voor infrastructuren. Om die tak scherper in de markt te zetten, is er het sublabel Getronics Consulting op geplakt. De lancering liep soepel, maar de economische recessie zet een rem op het acceleratievermogen.
‘Wij leveren standaarddiensten voor ict-infrastructuren’, luidt het mantra van Getronics. Alleen, de KPN-dochter beschikt ook nog over een grote adviespraktijk die zich kan meten met Logica, Atos Origin, Capgemini en Sogeti. Om ervoor te waken dat deze tak ondergesneeuwd raakt in het ‘standaarden-geweld’ is Getronics Consulting als ‘premium label’ in de markt gezet. Daarmee wil Getronics aangeven dat zijn adviestak meer doet dan standaard-advieswerk. Bovendien kan het zich met een eigen profiel sterker presenteren op de arbeidsmarkt.
Directeur Alexander van der Hooft is nog tamelijk optimistisch over de marktsituatie. Er is sinds de verkoop aan KPN bijna geen klantverloop, wat volgens hem een herbevestiging betekent van het bestaansrecht van de adviespraktijk. Maar ook Getronics Consulting kampt met bankzitters, al wil Van der Hooft niet zeggen hoeveel. Wel geeft hij aan dat klanten vanwege de recessie een rem hebben gezet op grote veranderingstrajecten. "Voor zware changemanagers is er dus minder werk."
Het interview heeft echter plaatsgevonden voor de aankondiging van KPN eind maart dat er wereldwijd 1400 medewerkers (zevenhonderd in Nederland) moeten vertrekken. De ontslagen vallen over de gehele organisatie, meldt een woordvoerster, maar zij stelt ook dat de consulting- en hardwaretak het meeste last hebben van een terugvallende vraag. Waar Van der Hooft ten tijde van het vraaggesprek nog sprak van 260 vacatures, staan er op de website van Getronics Consulting nog maar negen vermeld. De vraag is of ze nog worden vervuld, want volgens de woordvoerster is er een vacaturestop, tenzij het om "precaire functies" gaat. Met de ondernemingsraad en de vakbonden wordt nog bekeken of ontslagen medewerkers welllicht via omscholing – Getronics Consulting beschikt over een trainingscentrum – nog aan de bak kunnen bij de adviestak, aldus de zegsvrouw.
Pink Elephant
Getronics Consulting is een adviestak voor werkplek- en communicatie-infrastructuren gericht op de grootzakelijke en overheidsmarkt, en telt nu nog 1600 medewerkers. Kern is eigenlijk het ‘oude’ Pink Elephant’. "Bij ons gaat het om de praktische mix van techniek en beheer. Zo’n 60 procent van onze mensen zijn zware techneuten en 40 procent beheerprocesspecialisten met kennis van methodieken als Itil, Prince en Togaf", zegt Van der Hooft. "Klanten vergeten die praktische kant wel eens. Dat bij de inrichting van een ict-infrastructuur ook zaken als toezicht en compliance aandacht moeten krijgen. Denk aan de bancaire sector: het verscherpte toezicht op de boekhouding vanwege de Sarbanes Oxley-regelgeving vereist een transparante infrastructuur met een adequate backupvoorziening. Organisaties moeten informatie uit computersystemen en e-mails makkelijk kunnen overleggen. Wij verstrekken advies aan banken en andere organisaties over hoe zij dat beheer moeten inrichten."
Van der Hooft merkt een groeiende behoefte aan expertise rond de convergentie van it en telecom. "Het onderscheid tussen die twee disciplines vervaagt. Dit jaar komen er zo’n zestig KPN-specialisten, die verstand hebben van de telecompraktijk, over naar Getronics Consulting. Onze sterke punt is dat we kennis hebben van nieuwe technologieën rond ict-infrastructuren en klanten daarmee kunnen helpen. Er zijn andere clubs die bijvoorbeeld inhoudelijk veel weten van de erp-systemen, wij weten dan weer hoe je zulke bedrijfskritische systemen technisch goed kunt draaien."
Vraagstukken
Een andere trend is groene ict. "Dat heeft niet per se met groene energie te maken. Het kan ook heel praktisch om efficiëntere werkwijzen gaan. Via standaardisatie van processen kun je bijvoorbeeld de maandelijkse batchverwerking sneller laten verlopen. Of je zorgt dat de computersystemen op gezette tijden ‘hybernaten’: in slaap vallen. Uiteindelijk levert dit ook stroom- en dus kostenbesparingen op."
Verder blijven authenticatie en identificatie actuele infrastructuurvraagstukken. "De ‘single sign on’ is een blijvende zorg van klanten." Ook is er vraag naar advies over de groeiende behoefte aan mobiel werken en cloud computing (gekoppelde computercapaciteit via een ‘wolk van servers’). "In de VS ontstaan al bedrijven die hierop inspringen en niche-diensten rond de cloud aanbieden, zoals hosted exchange, cad/cam-software en oplossingen voor ‘customer relationship management’. De systemen draaien dan niet meer bij klanten." Wel geeft hij toe de hoge verwachtingen rond groene ict en cloud computing nog ingelost moeten worden.
Universiteiten
Het ontwerp voor de bierviltjes-campagne van Getronics ConsultingGetronics onderhoudt nauwe relaties met een aantal universiteiten die sterk zijn in onderzoek naar het beheer van automatiseringsmiddelen en de waarde van ict-infrastructuren. Het gaat om TU Eindhoven, de Rijksuniversiteit Groningen, waar Getronics een leerstoel voor it-beheer meefinanciert (bekleed door Philip Powell), en TU Delft (waarvoor professor Maarten Looijen een basis legde). Kortgeleden verspreidde het bedrijf duizenden bierviltjes onder leden van het Delftsch Studenten Corps. De viltjes maken deel uit van een marketingcampagne om Getronics Consulting bij de ‘beslissers van morgen’ op de kaart te zetten.
Ontsluiten
Getronics Consulting adviseert niet alleen klanten, ook onderdelen binnen het eigen concern kunnen aankloppen. Met sommige concurrenten wordt ook samengewerkt. "Met Capgemini delen we bijvoorbeeld kennis van de architectuurstandaard Togaf." Hij kent natuurlijk de discussies over dit soort standaarden en beheermethodieken à la Prince waarin voorstanders heilig geloven en tegenstanders hun neus voor ophalen omdat het enkel tot geschuif van meer papier zou leiden. "Dat zijn spannende discussies. Mijn standpunt is dat het bij dit soort methodieken niet om de certificering moet gaan, maar om het realiseren van een efficiëntere manier van werken. Daarbij kunnen Itil of Prince helpen. Alleen moet je die wel aansluiten op de dagelijkse praktijk en niet star naar de letter van de wet uitvoeren."
Veel vragen van klanten gaan eigenlijk over het effectiever ontsluiten van informatie naar eindgebruikers. "Via Microsoft Sharepoint bijvoorbeeld: daarover geven wij momenteel veel advies." Als voorbeeld van een geslaagd project draagt Van der Hooft het nieuwe loodseninformatiesysteem bij het Havenbedrijf Rotterdam aan. De loodsen hadden steeds het probleem dat ze op schepen moesten klimmen, zeulend met een loodzware tas vol formulieren. "In samenwerking met onder meer KPN en Cisco hebben we via laptops en tablet-pc’s een mobiele oplossing met digitale scheepsformulieren ontwikkeld. Die zware tas konden de loodsen voortaan thuislaten."
Havenloods
Getronics Consulting adviseert niet alleen klanten, ook onderdelen binnen het eigen concern kunnen aankloppen. Met sommige concurrenten wordt ook samengewerkt. "Met Capgemini delen we bijvoorbeeld kennis van de architectuurstandaard Togaf." Hij kent natuurlijk de discussies over dit soort standaarden en beheermethodieken à la Prince waarin voorstanders heilig geloven en tegenstanders hun neus voor ophalen omdat het enkel tot geschuif van meer papier zou leiden. "Dat zijn spannende discussies. Mijn standpunt is dat bij dit soort methodieken niet om de certificering moet gaan, maar om het realiseren van een efficiëntere manier van werken. Daarbij kunnen Itil of Prince helpen. Alleen moet je die wel aansluiten op de dagelijkse praktijk en niet star naar de letter van de wet uitvoeren."
Veel vragen van klanten gaan eigenlijk over het effectiever ontsluiten van informatie naar eindgebruikers. "Via Microsoft Sharepoint bijvoorbeeld: daarover geven wij momenteel veel advies." Als voorbeeld van een geslaagd project draagt Van der Hooft het nieuwe loodseninformatiesysteem bij het Havenbedrijf Rotterdam aan. De loodsen hadden steeds het probleem dat ze op schepen moesten klimmen, zeulend met een loodzware tas vol formulieren. "In samenwerking met onder meer KPN en Cisco hebben we via laptops en tablet-pc’s een mobiele oplossing met digitale scheepsformulieren ontwikkeld. Die zware tas konden de loodsen voortaan thuislaten."
Goud
Alexander van der HooftEen ander project waarbij Getronics Consulting betrokken is, is het veelbesproken grootschalige Goud: de Gezamenlijke Ontwikkeling Uniforme rijksDesktop (GOUD), waarbij een nieuwe open standaarden werkplek voor 21.000 rijksambtenaren wordt ontwikkeld. Getronics levert de software voor GOUD en zorgt voor de aansturing van de migratie. De automatiseerder baseert de werkplekken op het concept ‘Future-Ready Workspace’ en deze worden standaard uitgerust met Microsoft Office 2007. De uitrol vindt plaats vanaf april 2009 (oorspronkelijke planning: begin 2008). Departementen zullen zelf moeten beslissen om ze ook OpenOffice willen laten installeren.
Hoewel de ‘open source’-bal bij de deelnemende ministeries ligt maande de projectorganisatie van Goud een aantal maanden geleden Getronics serieuzer na te denken over de ontwikkeling van een werkplekversie op basis van open standaarden. Anders zou het bedrijf het gevaar lopen geen rol meer te spelen bij de verdere ontwikkeling van de Digitale Werkplek Rijksdienst (2011-2012), waarin open standaarden een belangrijkere rol gaan spelen.
Die kritiek vindt Van der Hooft onterecht. "Goud is open source compatibel. Wij hebben daarvoor een bewezen werkende stabiele omgeving opgeleverd met afspraken over interfaces voor andere software. De oplossing is getest op Open Office en allerlei Microsoft-smaken, waaronder XP en zelfs Vista."
Of een open source-omgeving per se goedkoper is, vindt hij nog lang niet overtuigend bewezen. "Het ‘release management’ van open source software is slecht. Neem een willekeurige combinatie van gesloten’ pakketten van bijvoorbeeld Microsoft, Oracle en het webcontentsysteem Tridion. Daar zit samenhang tussen. Dat zie je amper bij open source oplossingen, laat staan bij een grote uitrol. Dan ontstaat er een significante andere beheersbaarheidsituatie."
"Goud kent een modulaire opzet", vervolgt hij. "Dat betekent dat we een nieuw systeem niet in één klap krakend overzetten en alle functionaliteit tegelijk verversen, maar per module. Je moet van te voren ook goed inventariseren wat de situatie bij de klant is en wat die aan vernieuwing aan kan. Daarna kunnen we met behulp van managed tooling, zoals remote beheer of sms-packages, de omgeving bewaken."