De Nederlandse ict-markt is in de ban van offshoring. Waar in het buitenland, vooral de VS, reeds volop is gedebatteerd over het verdwijnen van hooggekwalificeerde ict-banen naar lagelonenlanden (India!), bleef het in ons land lange tijd stil.
Totdat grote bedrijven als ABN Amro en Shell lieten weten in offshoring een middel te zien om de kosten omlaag te krijgen. Ineens barstte het publiciteitsgeweld los en hebben naast de landelijke media ook analisten en vakbonden zich op het onderwerp gestort. Afgelopen week kwamen er plots drie berichten uit waarin inktzwarte scenario’s worden geschetst over het verdwijnen van grote aantallen banen in de Nederlandse ict-industrie. Ernst & Young spreekt over vijftienduizend banen in 2004. IDC heeft het over ‘enkele tienduizenden werkplekken’ in de komende jaren. FNV Bondgenoten vreest op den duur een verlies van vijftigduizend arbeidsplaatsen.
Opmerkelijk is dat deze marktdeskundigen niet eerder aan de bel hebben getrokken. Het lijkt erop dat ook zij het fenomeen offshoring onderschat hebben. De grote vraag is of deze paniekverhalen bewaarheid zullen worden. Het zou goed zijn wanneer er in Nederland een inhoudelijke discussie op gang zou komen over het nut van offshoring. Onderzoeksbureau Gartner stelde in dezelfde week bijvoorbeeld vast dat kostenreductie als belangrijkste reden om ict uit te besteden vrijwel nooit bereikt wordt. Bij offshoring spelen nog extra belemmerende factoren mee als communicatieproblemen en coderingsfouten. De FNV geeft het goede voorbeeld door samen met de Raad voor Werk en Inkomen de nadelige gevolgen voor Nederland Kennisland in kaart te brengen. Het zou onderzoeksbureaus sieren wanneer zij de volgende keer ook met gedegen studies komen waarin de voor- en nadelen van offshoring aan de hand van concrete voorbeelden op een rijtje worden gezet. ‘Goedkoop is duurkoop’ is namelijk de grootste val waarin bedrijven bij het ver weg laten uitvoeren van ict-activiteiten kunnen trappen.< BR>
Jammer dat dit onderwerp niet vaker wordt besproken. Ik constateer dat ten gevolge van het outsourcen, men de eigen medewerkers kwalitatief niet meer zo goed opleidt als vroeger. Waar is de tijd gebleven dat Volmac en Raet ieder jaar de nieuwkomers van de financiële instellingen, verzekeringsmaatschappijen, overheid en defensie de ongeschreven, marktbrede ontwikkelstandaards voor automatiserend nederland bijbracht? Ik vrees dat in praktische zin door het ontbreken van dit soort kennis-injecties de kwaliteit van de ontwikkelingen van al die organisaties die dit de laatste jaren ten onrechte nalaten, hardhollend achteruit gaat. Als je dan op een bepaald moment leest dat een professor in zijn inaugurale rede van de open universiteit iets vertelt over de controle van software achteraf, dan realiseer je je hoe diep we hier weggezonken zijn….